Info en ervaringen m.b.t. wrappen van mijn R1200RT LC


Waarom uiteindelijk toch spuiten in plaats van wrappen?


Ik ben mij ervan bewust dat een groot deel van de bezoekers van deze pagina zich de vraag stellen: "Waarom kies ik uiteindelijk toch voor spuiten i.p.v. wrappen?" Laat ik voorop stellen dat het een hoop werk is om een complete motorfiets te wrappen als je hier, net als ik, weinig tot geen ervaring mee hebt. Het is overigens bijna onmogelijk om in je eentje te wrappen. Moeilijk en zeer tijdrovend. Om maar een voorbeeld te geven. Alleen al het kleine spatbordje van mijn RT heeft een paar uur werk gekost, waarbij ik wel moet zeggen dat de folie een keer scheurde waardoor we opnieuw moesten beginnen. Er zijn delen van de RT die ik niet gewrapped heb en waar ik ook aan twijfelde of dit wel te doen zou zijn. Wat ook geen onbelangrijk detail is, is het feit dat de aangebrachte folie uiteindelijk beschadigd raakte op de plaats waar ik de zuignap met de GoPro bevestigde. Het was een klein scheurtje maar dat was wel relatief snel ontstaan. Het spuiten van de complete motor is niet bepaald goedkoop maar toch verwacht ik dat dit een duurzamere oplossing is dan wrappen. Ook speelt mee dat ik een pietje precies ben en zaken als scheurtjes in wrapfolie gaan mij op den duur zonder twijfel irriteren. Er zijn vast mensen die het niet met mij eens zijn in deze en dat is uiteraard ieders goed recht. Ik geef hier mijn eigen mening / ervaring en het is aan jullie om zelf te beslissen wat de beste oplossing is. Ik heb in het verleden een prijsopgave gevraagd bij Motorwrap.nl en deze was meer dan de helft lager dan de prijs van spuiten. Het is maar dat jullie het weten.

 

Nu de beslissing genomen is dat de RT toch gespoten gaat worden, zal menigeen denken: alle moeite van het wrappen is voor niks geweest. Zo zie ik het persoonlijk niet. Wrappen is een techniek met vele toepassingen. Niet alleen auto's, motoren en zelfs boten kun je wrappen, maar ook in het interieur van je woning is deze techniek toepasbaar. Complete keukens worden gewrapped. Ik zie het "avontuur" om mijn motor te wrappen dan ook als een leerzaam experiment waarbij ik inzicht heb gekregen in de manier waarop je wrapfolie dient te verwerken en hoe deze zich verhoudt bij aanbrengen, verwarmen en ook verwijderen. Het is fantastisch materiaal en ik sluit zeker niet uit dat ik hier in de toekomst nog eens gebruik van ga maken. Vragen? Stel ze gerust via het contactformulier op deze site.


Het is al eerder vermeld op deze site dat ik verre van enthousiast ben over de kleur van mijn R1200RT LC. Eerst prijsopgave om te laten wrappen. Toen toch weer prijsopgave van diverse spuiters opgevraagd. Twijfel twijfel. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en ettelijke meters wrapfolie gekocht van 3M, Blauw metallic. Steeds weer een van mijn favoriete kleuren, blauw. Voor geïnteresseerden is de kleurcode: 1080-G227 Gloss Blue Metallic. Tijdens het wrappen zijn de plannen weer enigszins bijgesteld. Noem het voortschrijdend inzicht. Toen enkele delen blauw gewrapped waren vond ik de combinatie Quartz Blue met de fel blauwe folie zo geslaagd dat ik besloten heb een "two tone bike" ervan te maken. Zie hier enkele foto's:

Fase 1 was het wrappen van het spatbordje. Onder het mom van: laten we met het gemakkelijkste deel beginnen. Dat was dus een enorme misvatting. 1x mislukt door gescheurde folie heeft het spatbordje alleen al 3 uur wraptijd gekost. 

Het eindresultaat mag dan wel weer strak genoemd worden.

Fase 2 was de worsteling met de zij kuipdelen. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat deze een stuk sneller gingen dan het spatbordje. Oefening baart kunst!

Het eindresultaat, na monteren van het BMW embleem, is wederom zeer strak. 

Bij wijze van proef ook de kunststof kapjes op de cylinders gewrapped. Ik was er niet zeker van of dit toegevoegde waarde heeft, maar vind het (nu het klaar is) toch een leuk detail.

Wat er tot nu toe gebeurd is:

  • Voorspatbord gereed
  • Zijpanelen gereed
  • Blauwe accenten op de neus van de motor vervangen door dezelfde folie als voorgenoemde delen
  • Blauwe accenten zijn op de tank aangebracht

 


Verwijderen van wrap folie


Na de nodige onderhandelingen met de dealer over de prijs heb ik besloten de RT toch te laten spuiten. Gevolg van deze beslissing is dat de eerder aangebrachte wrapfolie verwijderd moet worden. Dit  dient toch met de nodige voorzichtigheid te gebeuren. De folie plakt enorm goed en is vrij lastig te verwijderen zonder het risico dat je de bestaande lak beschadigd als je meent de folie met geweld eraf te kunnen trekken. (vooral aan de randen van de kuipdelen) Wat moet je doen. Eigenlijk is het heel simpel. Net zoals je de folie opbrengt, zo haal je hem ook eraf. Met andere woorden: verwarm de folie zodat deze iets soepeler wordt en dus ook beter hanteerbaar. Hierdoor laat ook de lijm beter los van de ondergrond. Hierdoor is de folie gemakkelijker los te trekken van de ondergrond en blijven er geen lijmresten achter op de kuipdelen. Verwarm de folie met  beleid. Doe je dit, net als ik, met een verfstripper en je verwarmt te lang dan loop je het risico dat je de onderliggende lak beschadigd en ook scheurt de folie snel als je eraan trekt. Omdat de randen het meest kwetsbaar zijn ben ik op die plaats begonnen. Zo ben ik rondom langs de randen gegaan en heb naar het midden toegewerkt. Heb je eenmaal de slag te pakken dan blijkt het uiteindelijke een redelijk gemakkelijke klus te zijn om de folie te verwijderen. 


Ook uitgekeken op de kleur van je twee (of meer) wieler? Kijk naar mogelijkheden van Wrappen!


In 2014 kwam de nieuwe BMW R1200RT uit, de LC (liquid Cooled). Van het ontwerp was ik bij de eerste blik al erg onder de indruk. Dus de stoute schoenen aangetrokken en een offerte laten maken voor de inruil van de 2009 RT bij de aanschaf van het gedeeltelijk vloeistof gekoelde LC model. Aangezien dit boven verwachting gunstig uitviel werd de knoop snel doorgehakt. De LC zou er komen. Maar dan..........de beschikbare kleuren. in 2014 waren er 3 kleuren leverbaar. Quartz Blauw, KalistoGrau Mat en Ebony Metallic. Hierbij de aantekening dat Quartz Blauw in real life uitziet als Muisgrijs, Kalisto Grau heeft een legergroene schijn en de Ebony is donkerbruin. Wat mij betreft allemaal kleuren waar ikzelf mooiere alternatieven voor had weten te verzinnen. Gezien het contrast tussen de verschillende delen van de machine heb ik gekozen voor de Quartz Blue. Wat mij betreft de minst lelijke maar zeker niet mooi. Hoe triest kan het zijn dat je bijna 24000 voor een motor betaald en vervolgens moet spreken van de minst lelijke uit het gezelschap. Ik heb het nu een paar maanden weten te tolereren, maar de grens van mijn verdraagzaamheid voor deze ouwe lullen kleur is nu bereikt. Dus er volgde een oriëntatie zoektocht naar alternatieven om de look van mijn RT op te vijzelen. Hierbij kwam ik al snel uit op het wrappen. Dit is een techniek waarbij folie geplakt wordt over de bestaande lak. Dit kan met Auto's, motoren, boten, keukens en noem maar op. De prijsopgave en kleurmonsters zijn aangevraagd bij MotorWrap.com en ontvangen. De prijs vind ik oke en de kleuren en kwaliteit van de wrapfolie uitermate mooi. Ik ga binnenkort een afspraak maken en dan zal zowel het begin als het eindresultaat hier getoond worden in de vorm van een filmpje en of foto's. (zowel van afstand als close up opnames)


Mijn keuze is op deze kleur gevallen. Deep Blue Gloss Metallic G217 van 3M. De planning is om alle delen van mijn LC die nu quartz blauw zijn te laten wrappen met deze folie.

 

De plannen heb ik herzien en heb toch gekozen voor het handhaven van de originele kleur (quartz Blauw Metallic) en deze "op te leuken" met blauwe striping. Kijk hier voor het resultaat.


Hier enkele links naar sites met informatie over wrappen (toegespitst op motoren):