Algemeen motor en accessoire nieuws

21-02-2024: Cybersecurity regelgeving ook voor motorfietsen.

In de autowereld is het al langer gemeengoed; ontwikkeling, productie en het eindproduct moeten voldoen aan scherpe cybersecurity regelgeving. Dit heeft er vooral mee te maken dat met name auto’s steeds meer digitale componenten bevatten. Deze componenten werken niet enkel in de auto zelf, maar communiceren op verschillende manieren ook met de ‘buitenwereld’. Nu de motor industrie ook steeds meer techniek toe gaat voegen, heeft de UNECE (Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties) besloten dat ook motorfietsen moeten voldoen aan deze cybersecurity regelgeving.

 

Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

20-02-2024: Mega MotorTreffen wordt RIDERS Festival en gaat naar twee dagen.

Het RIDERS Festival – voorheen bekend als het Mega MotorTreffen – is een uniek evenement dat volledig draait om de geweldige wereld van motoren. Dit jaar wordt het evenement leuker en beter dan ooit, door een aantal grote veranderingen die de beleving naar een nog hoger niveau tillen.

 

Om te beginnen hebben we een nieuwe naam: RIDERS Festival. En een nieuwe datum: zaterdag 1 en zondag 2 juni op het vertrouwde Autotron Rosmalen. Twee dagen dus in plaats van één! Dompel jezelf een weekeinde lang onder in een wereld vol motoren, met de onweerstaanbare geur van benzine en olie. RIDERS Festival is dé plek waar motorliefhebbers én muziekliefhebbers – met of zonder motorrijbewijs – hun hart kunnen ophalen!

 

Bigtwin Bikeshow Outdoor

In samenwerking met Bigtwin Custombike Magazine brengen we de legendarische Bigtwin Bikeshow voor het eerst in de geschiedenis naar ‘buiten’ toe, met een speciale ‘Bigtwin Custom & Cruiser Area’, waar jouw eigen custombike of cruiser een prominente plek krijgt. Wie weet valt jouw motor zelfs op bij de redactie van Bigtwin en krijg je de kans om jouw bike terug te zien in een prachtige reportage! Op deze speciale area zullen verschillende activiteiten, standhouders en bouwers uit de customscene samenkomen. Met dezelfde, unieke sfeer die de Bigtwin Bikeshow al dertig jaar kenmerkt. Uiteraard blijft de traditionele Bigtwin Bikeshow & Expo in Expo Houten bestaan en vindt dit jaar plaats van vrijdag 1 tot en met zondag 3 november.

 

Live muziek

Laten we vooral niet vergeten dat een festival nooit compleet is zonder live muziek! Op ons hoofdpodium kun je beide dagen genieten van optredens van bekende tribute-bands, die waanzinnige rock & blues zullen spelen. We kunnen binnenkort al de eerste namen van deze bands bekendmaken. En geloof ons, ze zijn absoluut sensationeel! Dit wordt een onvergetelijke ervaring voor alle muziekliefhebbers, met of zonder motorrijbewijs.

 

FMX4ever Team

Alsof dat nog niet genoeg is, gaat het FMX4ever Team spectaculaire shows geven die zelden tot nooit in Nederland vertoond worden. Dit team heeft wereldwijde faam verworven met hun adembenemende stunts en heeft meerdere wereldkampioenschappen gewonnen. Het is een sensatie die je niet wilt missen!

 

Motor.NL Experience

Net als in voorgaande jaren kunnen we met trots verkondigen dat bijna alle grote motorfabrikanten, waaronder Ducati, Harley-Davidson en Kawasaki, al hebben bevestigd voor de proefritten in de ExpoDome tijdens de Motor.NL Experience. Dat betekent dat er honderden motoren klaar staan voor een eerste kennismaking in de prachtige omgeving van Autotron Rosmalen. Een unieke kans om jouw droommotor uit te testen! Daarnaast krijgt de RST SHOWARENA opnieuw een prominente plek op het festivalterrein. En dat is nog niet alles! We verwelkomen in het eerste weekeinde van juni niet alleen veel vertrouwde standhouders, zoals Motorkledingstore met geweldige aanbiedingen, maar ook veel nieuwe exposanten.

 

1 en 2 juni

RIDERS Festival wordt een tweedaags evenement en de locatie is – net als het Mega MotorTreffen – Autotron Rosmalen, waar we een frisse nieuwe inrichting creëren met een authentieke motorfestivalsfeer. Kortom, het RIDERS Festival belooft een onvergetelijk feest te worden voor alle liefhebbers van motoren en muziek. Zorg dat je erbij bent op 1 en 2 juni! En laat je onderdompelen in de opwinding, de inspiratie en de geweldige sfeer van dit unieke evenement.

 

01-01-2024: Marktleiderschap 2023.

Er is een einde gekomen aan het jaar 2023 en dus ook aan de strijd om het motor marktleiderschap. Na 13 jaar is er een eind gekomen aan de hegemonie van BMW Motorrad. Met 2730 verkochte motoren is Yamaha de overtuigende winnaar van deze prestigestrijd. Nummer 2 op de lijst, Honda, verkocht 216 stuks minder dan Yamaha, gevolgd door BMW motorrad op de derde plaats met 2276 verkochte motoren. BMW werd op de voet gevolgd door Kawasaki dat 23 motoren minder verkocht in 2023. De afstand op de koploper in december was veel te groot zodat de gebruikelijke stunt van BMW waarbij in de laatste dagen van het jaar een groot aantal motoren op naam werden gezet geen zin meer had. Het lichtpuntje voor BMW is dat de R1250GS alweer met ruime voorsprong de best verkochte motor van 2023 is in Nederland. maar liefst 793 exemplaren reden langs de toonbank (uiteraard nadat de aanzienlijke kostprijs betaald was) De Kawasaki Z900 was de 2e op deze lijst met 575 verkochte exemplaren. Op naar de strijd in 2024!

Bron: motor.nl

 

10-12-2023: EU voorstel rijbewijzen (geldt voor zowel auto als motor rijbewijs)

In de plenaire zitting van januari 2024 in het Europees Parlement zal over het voorstel van het TRAN comité van het Europese Parlement gestemd worden. Het voorstel  draait om vier punten:

  • Verplichte gezondheidscontroles bij afgifte en verlenging van rijbewijs
  • Proeftijd van minimaal twee jaar voor beginnende bestuurders
  • Update van de benodigde vaardigheden bij examens
  • Rijbewijzen op smartphones

De gezondheidscontroles voor ouderen bij de verlenging van het rijbewijs gelden nu al, maar ervaringen leren dat deze niet al te serieus genomen kunnen worden. Een proeftijd voor beginnende bestuurders vind ik niet onredelijk. Ik herinner me nog hoe ik was toen ik jong was en net mijn rijbewijs had :-) Bij punt 3 heb ik mijn twijfels. Hoe ver moet je gaan? De echte ervaring doe je per slot van rekening pas op nadat je je rijbewijs gehaald hebt en je je dagelijks in het verkeer begeeft. Rijbewijs op je smartphone vind ik op zich prima. Iedereen heeft tegenwoordig zo'n ding op zak.

 

29-11-2023: Brembo Hypure

Als het gaat om remmen op krachtige motorfietsen, is Brembo de beste naam die bij elke liefhebber opkomt. Deze jongens beheersen de kunst om supersnelle motorfietsen in een mum van tijd tot stilstand te brengen. In vrijwel alle topmachines zien we Brembo-remmen. Omdat motorfietsen steeds sneller worden, is het van het grootste belang dat het remsysteem deze achterstand ook inhaalt. En daarom heeft Brembo zijn nieuwe baanbrekende HYPURE-remklauw voor krachtige motorfietsen bedacht. 

 

Brembo HYPURE Belangrijkste kenmerken

 

Dankzij het opvallende asymmetrische ontwerp bereikt HYPURE een opmerkelijke gewichtsvermindering van 10% vergeleken met de referentieremklauw voor dezelfde toepassing, waardoor het het lichtste onderdeel in zijn klasse is. Dit lagere gewicht doet geen afbreuk aan de stijfheid. De remklauw behoudt een hoge stijfheid, waardoor zowel de prestaties als het rijgedrag worden verbeterd en de rijder een concurrentievoordeel krijgt.

 

Het geavanceerde warmteoverdrachtsvermogen van HYPURE zorgt voor consistente remprestaties, waardoor rijders met vertrouwen hun grenzen kunnen verleggen.

 

Het unieke veer/remblok/pin-systeem, met een gepatenteerd ontwerp, samen met een speciaal vervaardigd lageroppervlak tussen de remklauw en het remblok, minimaliseert het resterende koppel. Dit maakt HYPURE niet alleen effectiever maar ook groener dan de voorgaande oplossingen.

Bron: Bikenationmag

 

27-09-2023: Gevoel van veiligheid met het REV’IT! Avertum Tech-Air Airbagvest.

REV’IT! onthult met trots zijn allereerste opzichzelfstaande airbagvest, de Avertum Tech-Air. Dit lichtgewicht en goed geventileerde vest is ontworpen om comfortabel onder je reguliere jas of motorpak te dragen, en het biedt uitstekende impactbescherming dankzij een geavanceerde airbagtechnologie die bij een val in slechts 40 milliseconden wordt geactiveerd.

 

Deze technologie, ondersteund door kunstmatige intelligentie, herkent een val en ontplooit de airbag razendsnel. Het resultaat? Een aanzienlijke vermindering van de impactkracht, volgens de makers tot wel 95% in vergelijking met passieve beschermingssystemen. Dit staat gelijk aan het dragen van maar liefst 18 CE Level 1-rugbeschermers. De Avertum Tech-Air bouwt voort op de bewezen Tech-Air-airbagtechnologie van Alpinestars en is verfijnd door het toegewijde team van REV’IT! in Oss.

 

Dit nieuwe vest voegt een opmerkelijk product toe aan REV’IT!’s diverse collecties motorbeschermende kleding, die variëren van Adventure en Urban tot Commuter en Race. Dankzij de samenwerking met Alpinestars kan REV’IT! nu een hoogwaardig, opzichzelfstaand airbagvest aanbieden dat volledig in lijn is met de kernwaarden van het merk: het samensmelten van design, prestaties en innovatie in elk product dat het REV’IT! en het Scudetto-logo draagt. Je kunt de Avertum Tech-Air-airbag verwachten bij officiële REV’IT!-dealers en op www.revitsport.com in de herfst-winter van 2023. De prijzen zijn nog niet bekend.

Bron: motor.nl

 

24-09-2023: Test bagagerollen

Op motor.nl las ik een test van waterdichte bagagerollen. Het betreft een premium artikel dat alleen voor leden bestemd is. Ik zal het artikel dan ook niet letterlijk kopiëren met bronvermelding, zoals ik dat wel doe (in overleg met motor.nl) met de "openbare" artikelen. Toch wil ik hier kort reageren op deze uitgebreide test. 

 

Waar ik blij van wordt is dat de kwaliteit van de 11 geteste rollen over het algemeen goed te noemen is. Er waren geen negatieve uitschieters. Voor minder dan 100 euro kun je al een prima rol op de kop tikken. Een tip uit het artikel wil ik toch even hier benoemen: Om beschadiging van je waterdichte bagagerol te voorkomen is het gebruik van rubberen spanbanden met afgeronde plastic haken of  ‘rok straps’ zeer aan te raden. 

  • Motor.nl typeerde de Givi Cargo Bag GRT712B als aanrader.
  • De Mosko Moto Scout 50L Duffle kwam als beste uit de test en is ook met afstand de duurste van het stel.

Mocht je dit en alle andere premium artikelen én moto73 én promotor (digitaal) willen lezen op motor.nl, abonneer je dan op de site. Voor 30€ per jaar, wat mij betreft, zeer de moeite waard!

 

23-09-2023: Verwarmd vizier: Maakt Visin einde aan een beslagen vizier?

Op deze pagina publiceer ik nieuwtjes die ik her en der op internet vind en waarvan ik denk dat deze interessant zijn. Op de site van motor.nl kwam ik onderstaand artikel tegen. Het is al enkele maanden oud, maar ik wil het jullie toch niet onthouden. Vooral nu het najaar weer aan de deur klopt:

 

Op de website van visordown vissen we een aardig bericht op dat later in het jaar nog wel eens heel relevant kan worden: een verwarmd vizier. Als de temperatuur daalt, regen gestaag uit de hemel valt en je met een opgewarmde helm op pad gaat, kun je er zeker van zijn dat je vizier beslaat. Daar helpt geen lievemoeder aan. Zelfs pruimtabak legt het af of een ander huismiddel uit grootmoeders tijd. Een verwarmd vizier zou moeten helpen, maar die zijn er niet. Tot voor kort, want Visin wil je helpen.

 

Visin is een onderdeel van Diamond Coatings, een bedrijf in de Engelse Midlands met een achtergrond in de luchtvaart-, auto- en militaire sector. Het bedrijf heeft ook coatings geleverd voor het gezamenlijke Solar Orbiter-project van ESA en NASA.

 

Visin heeft een ‘batterij-aangedreven’ verwarmd insert voor je vizier gelanceerd. Dat is nu beschikbaar en het zou een beslagen vizier tot het verleden veroordelen. Wanneer het systeem actief is, wordt het voortdurend van stroom voorzien. Dat roept natuurlijk de vraag op hoe lang zo’n systeem werkt. Visin beweert acht uur op een volgeladen batterij. Er zit ook een boost-instelling op voor extreme omstandigheden. Mocht het vizier onverhoopt toch beslaan, dan wordt de stroomtoevoer gedurende 40 seconden 2,5 keer verhoogt. Wat betreft de werkingstemperatuur, zegt Visin dat de verwarmde insert een bereik heeft tussen -20°C en 60°C. De insert heeft een universele pasvorm, waardoor het geschikt zou zijn voor zowel weg- als enduro-helmen. Ook werkt Visin aan merkgebonden inserts. Shoei is het eerste merk waarvoor inserts beschikbaar zijn, andere merken zullen niet lang op zich laten wachten.

 

De verwarmde insert is verkrijgbaar op de website van Visin, met prijzen vanaf € 210,-.

Bron: motor.nl

 

17-07-2023: MOTO73 50 Jaar Rally op zaterdag 2 september.

Motor.nl, uitgever van meerdere motorbladen waaronder Moto73, wil het feit dat dit blad al 50 jaar bestaat, vieren met een rally bestaande uit 5 ritten van elk 50 km. De startplaats is Raalte. Dit is niet zomaar. In deze plaats werd het motortijdschrift "geboren". Kijk HIER voor alle informatie m.b.t. deze jubileumrit. Inschrijven kan op: https://ticketpoint.nl/evenement/jubileumrit/

 

14-07-2023: 37.000 Bezoekers vieren 100ste verjaardag BMW Motorrad in Berlijn.

De 21ste BMW Motorrad Days van dit jaar stond volledig in het teken van de 100ste verjaardag van BMW Motorrad. Van 7 tot 9 juli trokken 32.000 fans van over de hele wereld naar de Motorrad Days zelf en nog eens 5000 bezoekers bezochten het Pure&Crafted Festival in de Duitse hoofdstad dat tegelijkertijd plaats vond op 7 en 8 juli. Lees het volledige artikel op: nieuwsmotor.nl

 

04-07-2023: Tussenstand markleiderschap juni 2023

BMW Motorrad moet het in deze tussenstand genoegen nemen met voorlopig de vierde plaats op de ranglijst v.w.b. het marktleiderschap 2023. Ondanks dat het merk deze maand met 305 motoren, de meesten op kenteken heeft gezet, moet het drie Japanse merken voor zich dulden. Zowel Honda als Yamaha en Kawasaki wisten het eerste halfjaar van 2023 meer motoren te verkopen. Uiteraard is de strijd nog niet gestreden. Zoals op deze site te lezen is, wordt in september de nieuwe R1300GS gepresenteerd. Wellicht gaat deze fiets, waarvan we allemaal weten dat het een absolute verkooptopper is, weer hoge ogen gooien en het marktleiderschap alsnog binnen slepen op de valreep.

 

17-04-2023: Sponsor actie KiKa door forum-leden van BMW GS Club Nederland

De BMW GS Club Nederland heeft een genereuze donatie gedaan aan KiKa, de stichting die zich inzet voor kinderen met kanker. De club, die bestaat uit liefhebbers van de BMW GS motorfietsen, heeft een loterij georganiseerd onder haar leden tijdens het 20 jarig jubileum, waarbij de opbrengst volledig ten goede kwam aan KiKa. De vereniging heeft deze opbrengst verdubbeld! De loterij was een groot succes en leverde een bedrag op van 2670,50 euro. Het bedrag werd op 12 april gestort op de rekening van KiKa door de penningmeester van de BMW GS Club Nederland, Peter van de Wiel.

 

Voorzitter van de BMW GS Club Nederland Pom Bleeksma zei: “Wij zijn trots dat we als club een bijdrage kunnen leveren aan het belangrijke werk van KiKa. Wij hebben veel respect voor de kinderen die tegen kanker vechten en voor de onderzoekers die naar betere behandelingen zoeken. Wij hopen dat onze donatie helpt om het verschil te maken voor deze kinderen en hun families.” Hij bedankt ook alle leden en gasten die hebben meegedaan aan de loterij en de sponsors die de prijzen hebben beschikbaar gesteld.

 

De vertegenwoordiger van KiKa, Wilco van Gelder, was erg blij met deze donatie en bedankte de BMW GS Club Nederland voor hun steun. Hij zei: “KiKa is afhankelijk van donaties om ons doel te bereiken: dat geen enkel kind meer hoeft te sterven aan kanker. Wij zijn enorm dankbaar voor deze geweldige actie van de BMW GS Club Nederland. Het is hartverwarmend om te zien dat zij zich zo betrokken voelen bij onze missie. Met deze donatie kunnen we meer onderzoek financieren naar betere en minder schadelijke behandelingen voor kinderkanker.”

Bron: motor.nl

 

20-02-2023: Handige app voor bezoekers van de Motorbeurs in Utrecht.

Een primeur hebben we alvast te pakken voordat de motorbeurs 2023 in Utrecht van start is gegaan. Ook de Motorbeurs maakt vanaf 2023 gebruik van de "Jaarbeurs Live App". De app is te downloaden voor IOS en Android op de gebruikelijk plekken. Tijdens de installatie krijg je enkele keuzeopties, waaronder het ontvangen van berichten, toegang tot bluetooth en locatievoorzieningen aan of uit. Nadat de app geïnstalleerd is kun je in het toegangsscherm het event kiezen, in ons geval de Motorbeurs. Kies vervolgens voor de plattegrond. Laten we zeggen dat je (zoals ik zou doen) linea recta naar de stand van BMW Motorrad wilt. Klik op het vergrootglas, zoek op "BMW Motorrad" en je krijgt de locatie op een presenteerblaadje op je scherm voor je neus. Vervolgens hoeft je alleen nog maar rechts beneden op je scherm op "Ga" te klikken en je navigeert zo naar de stand van je keuze. Ik zou zeggen: erg handig!! In ieder geval veel handiger dan de ouderwetse papieren plattegrond. Uiteraard kun je ook de actuele lijst met exposanten oproepen. Wat ik daarbij wel opmerkte is dat de individuele bedrijfsinfo zich vaak beperkt tot het stand nummer waar zij zich bevinden. Toch vind ik de app zeker de moeite waard en mijn verwachting is dat deze zeker nog uitgebreid gaat worden qua info en gefinetuned qua werking. 

 

09-02-2023: Officieel Persbericht BMW - Showprimeurs en spektakel bij BMW Motorrad op de MOTORbeurs Utrecht.

BMW Motorrad pakt groots uit op de MOTORbeurs Utrecht 2023, die van 23 tot en met 26 februari in Utrecht plaatsvindt. Op de grootste motorshow van Nederland gaat het doek van de nieuwste BMW motorfietsen, zoals de R nineT 100 Years Edition, M 1000 R en M 1000 RR. Maar ook de R 18 modellen en CE 04 zijn te bewonderen. Verder is proefrijden mogelijk met een groot aantal BMW modellen op een afgesloten testparcours. In de BMW Motorrad GS Adventure Arena vinden de Indoor GS Trophy en de GS DiscoveRide plaats, plus demonstraties van BERRT Allroad Reizen en Trainingen en van Motorprofessional.

 

De MOTORbeurs Utrecht keert na twee jaar afwezigheid terug als hét jaarlijkse festijn voor liefhebbers van motorfietsen en motorrijden. BMW Motorrad kleurt de editie van 2023 extra feestelijk in. Voor de 13e keer op rij is het merk marktleider in Nederland en BMW Motorrad sloot 2022 af met het beste verkoopresultaat in zijn geschiedenis met een verkoopaantal wereldwijd van 202.895 motorfietsen en motorscooters. En die geschiedenis reikt ver terug, want dit jaar bestaat BMW Motorrad 100 jaar. De MOTORbeurs Utrecht vormt dan ook het podium voor de aftrap van een reeks festiviteiten, onder meer met de presentatie van een bijzondere primeur: de 100 Years Edition van de BMW R nineT.

 

100 Years Edition

De ingetogen vormgeving van de R nineT is het uithangbord van 100 jaar motorbouw en onafgebroken passie van BMW Motorrad voor de boxermotor. De R nineT 100 Years Edition voegt daaraan talrijke speciale features toe, zoals Classic Chrome en Option 719 accessoires, speciale lak, verchroomde oppervlakken en unieke gefreesde componenten en wielen.

 

Sportieve showprimeurs: M 1000 R en M 1000 RR

De andere showprimeurs van BMW Motorrad laten ongetwijfeld het hart van sportieve rijders sneller kloppen. De M 1000 R is het tweede M model, een supersportieve Roadster met een gewicht van slechts 199 kg. De 4-cilindermotor is gebaseerd op de krachtbron van de BMW S 1000 RR en levert een vermogen van 154 kW (210 pk). Het is daarmee een van de krachtigste Roadsters op de markt, met superieure prestaties, zoals een acceleratie van  0-200 km/h in 7,2 seconden en een topsnelheid van meer dan 300 km/h. De M 1000 RR doet daar, als de ultieme van het circuit afgeleide superbike, nog een schepje bovenop. Dankzij doelgerichte stilistische aanpassingen en extra forse winglets is de luchtweerstand verbeterd voor nog meer stabiliteit en een hogere topsnelheid van 314 km/h. Er is keuze uit twee versies: de M RR en de M RR met Competition Package. De 4-cilindermotor levert 156 kW (212 pk) vermogen. Dankzij talrijke componenten van carbon is het gewicht teruggebracht tot slechts 192 kg. Maximale prestaties gaan samen met maximale controle: de M RR is de motorfiets van BMW Motorrad met standaard de meeste en zeer geavanceerde rijdersassistentiesystemen, waarvan de parameters onder circuitomstandigheden zijn bepaald.

 

BMW Motorrad GS Adventure Arena

In de BMW Motorrad GS Adventure Arena komt ‘The Spirit of GS’ tot leven tijdens de Indoor GS Trophy 2023. Ervaren rijders krijgen de kans om hun rijtechnieken te tonen. De Arena kent meerdere lussen met daarin diverse toestellen waarbij goede balans, gas-/koppelingcontrole en kijktechniek het verschil maken. Elke dag strijden meerdere rijders op de door BMW Motorrad beschikbaar gestelde BMW R 1250 GS om de eer en prijzen. Verder is er voor bezoekers de mogelijkheid om onder begeleiding deel te nemen aan de GS DiscoveRide. Onder professionele begeleiding leggen de deelnemers een avontuurlijk parcours af op een door BMW Motorrad beschikbaar gestelde BMW F 750 GS. Het parcours is gedeeltelijk gelijk aan dat van de Indoor GS Trophy. Zin in avontuur? Inschrijven kan meteen via de BMW Motorrad website.

 

BERRT & Motorprofessional: leer rijden met BMW Motorrad

De instructeurs van BERRT zijn in de BMW Motorrad GS Adventure Arena aanwezig om bezoekers alles te vertellen over de offroad kwaliteiten van de GS modellen van BMW Motorrad.  Motorprofessional begeleidt de GS DiscoveRide in de BMW Motorrad GS Adventure Arena en geeft de beursbezoekers uitleg over de juiste manier van motorrijden om veilig en vol zelfvertrouwen op weg te gaan. Deze tips zijn gelijk in de praktijk te brengen op het Testparcours, waar maar liefst 25 motorfietsen van BMW Motorrad beschikbaar zijn voor proefrijden, waaronder de R 1250 GS, R 18 modellen en de volledig elektrische CE 04.

Bron: Press.BMWgroup.com

 

04-02-2023: De hobbyist in Hunsel (L), einde van een tijdperk!

Deze week kreeg ik een email binnen met het bericht dat iemand het gastenboek op  mijn site "getekend" had. Nieuwsgierig als ik ben, ga ik dan ook gelijk kijken wat deze bezoeker te melden had. Ook moet ik het bericht goedkeuren voordat het definitief geplaatst wordt om te voorkomen dat het gastenboek gespammed wordt met reclame en andere onzin. Deze keer was het gastenboek getekend door een bekend bedrijf. De Hobbyist gelegen in Hunsel, waar ik al vaker dan eens langs gereden ben. Sinds 1984 leveren zij BMW motor onderdelen. Begonnen met verkoop vanuit een garage zijn ze uitgegroeid tot een bekende speler op de markt die levert in heel Europa. Recent is het bedrijf verkocht en de oprichters, Els & Kaspar, hebben aangekondigd dat ze het bedrijf gaan verlaten per 1 april 2023. Hun officiële bericht wil ik jullie niet onthouden:

 

De Hobbyist gaat verder zonder Els en Kaspar.

Op 15 juni 2022 hebben we ons bedrijf verkocht aan Powersport Distribution Group (PDG). We zijn heel erg blij dat op deze manier “ons” bedrijf kan blijven bestaan en verder kan groeien, we kijken uit naar deze samenwerking. Met het huidige team onder leiding van Tim Blank blijft de service en klantvriendelijkheid zoals jullie die van ons gewend zijn.

 

Tot 1 april 2023 zijn wij, Els en Kaspar, nog werkzaam bij De Hobbyist. Daarna gaan we na 39 mooie, enerverende en drukke jaren ons richten op andere “hobby’s”. Zo gaan we bijvoorbeeld verder met het verkopen van onze huidige voorraad gebruikte onderdelen.

 

Heel veel dank aan alle motorrijders en handelaren die als klant vaak al vele jaren, sommigen zelfs vanaf het prille begin, trouw gebleven zijn aan ons bedrijf. De relatie met velen van jullie is zelfs veel meer dan “alleen maar” klant. We kijken terug op een geweldig mooie tijd en kijken uit naar een nieuwe mooie tijd.

 

Els en Kaspar

Bron: de Hobbyist.nl

 

28-01-2023: Toezicht op terugroepacties.

De RDW is de instantie geweest die verantwoordelijke toezichthouder was voor de terugroepacties van auto's en motoren. Sinds 1 november 2012 publiceerde de RDW deze in een register dat je online kon raadplegen. De verantwoordelijkheid is recentelijk verschoven. Vanaf 1 januari van dit jaar is de Inspectie Leefomgeving en Transport, onderdeel van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, verantwoordelijk toezichthouder voor terugroepacties. Eerder vermelde ik op deze site dat terugroepacties steeds vaker voor lijken te komen. Mijn gevoel zegt dat onder druk van de concurrentie producten steeds sneller op de markt gebracht worden om in het spoor van andere merken te blijven. (In een artikel op motoplus.nl werd aangegeven dat sinds 1998 het aantal terugroepacties verdubbeld is!) Gevolg daarvan is logischerwijs dat degelijk en diepgaand testen van producten iets minder accuraat lijkt te gebeuren waardoor zaken gemist worden die vervolgens via een terugroepactie gecorrigeerd dienen te worden.  Uiteraard goed dat ze er zijn en dat veiligheid echt wel serieus genomen wordt. Wat mij recent weer opviel was dat er, in dit geval voor de BMW GS en RT, een terugroepactie was in de USA. Voor de Europese markt is hierover op dit moment (nog) niks bekend. Qua snelheid hobbelt Europa dus achter de States aan. Hopelijk veranderd dit nu de Inspectie Leefomgeving en Transport verantwoordelijk wordt, al is het nog afwachten hoe hun systeem vorm wordt gegeven.

 

28-12-2022: Minder fijnstof door speciale remmen

Ook wij ontkomen niet aan de fijnstofcrisis. Dat het uit de uitlaat komt is bekend, minder bekend is dat schadelijk fijnstof ook in hoge mate vrijkomt bij het remmen. Brembo komt met een oplossing in de vorm van hun Greenance-remblokken, waarvan diverse varianten verkrijgbaar zijn, van gesinterd tot carbon-keramisch. Ze zijn vervaardigd zonder koper en nikkel, waardoor er minder gevaarlijke fijnstof ontstaat. De blokken gaan daarnaast ook nog eens vijftien procent langer mee en geven tien procent meer frictie, volgens Brembo.

Bron: motor.nl

 

13-11-2022: Open Bluetooth Intercom

Omdat fabrikanten hun toestellen voorzagen van in eigen huis geconstrueerde koppelprotocollen, kon je niet of nauwelijks een koppeling tot stand brengen met een toestel van een ander merk. Die verbindingsproblemen zouden tot het verleden moeten behoren dankzij de nieuwe gemeenschappelijke standaard Open Bluetooth Intercom. Cardo Systems, Midland en Uclear introduceren deze gemeenschappelijke ‘Open Bluetooth Intercom’ (OBI). Dit nieuwe standaard protocol maakt een merk onafhankelijke koppeling mogelijk. Om dit mogelijk te maken bevat de OBI-standaard diverse uitbreidingen op het Bluetooth ‘Handsfree Profiel’, waardoor directe duplex-communicatie tussen Bluetooth-apparaten mogelijk wordt. Dit zal bij menig motorrijder een hoop frustratie wegnemen. Blijkbaar ondersteunen nog niet alle merken deze nieuwe standaard maar de verwachting is dat dit een kwestie van tijd is aangezien je jezelf als merk enigszins buiten de markt plaatst als je niet bereid bent mee te liften op de OBI. Wanneer de updates met de OBI-integratie precies zullen worden uitgerold, is nog niet bekendgemaakt.

 

03-09-2022: Tussenstand motorverkopen 2022

Voor motorfabrikanten zijn de verkoopcijfers uiteraard zeer belangrijk en dan met name de cijfers t.o.v. de concurrentie. Voor BMW motorrad en diegenen die dit merk een warm hart toedragen waren de afgelopen 11 jaar meer dan bevredigend. 11 jaar marktleider is natuurlijk niet niks, zelfs als dat grotendeels te danken is aan de, nog steeds, mateloos populaire GS. We hebben op het moment dat ik dit schrijf nog een heel kwartaal voor de boeg in 2022 maar nu al kan ik met grote zekerheid zeggen dat 12 jaar marktleider op rij niet gaat lukken. Het gat met de concurrentie is simpelweg nu al erg (lees: tè) groot. In Augustus van dit jaar zetten BMW fors meer nieuwe motoren op kenteken dan de andere merken. (BMW, 195 Yamaha 138 en Kawasaki 124) Ondanks deze topmaand liggen de verkopen ruim onder cijfers van 2021 en is daarnaast het verschil met marktleider Yamaha (volgens de tussenstand voor 2022) aanzienlijk te noemen. Het verschil met Yamaha bedraagt maar liefst ongeveer 400 units. Gelopen race volgens mij waarbij zelfs de truc om vlak voor de jaarwisseling een groot aantal motoren op kenteken te zetten de stand niet meer zal beïnvloeden. We zullen het dus moeten stellen met een tweede of derde plaats, wat in mijn ogen absoluut geen schande is. 

 

05-04-2022: Uit de bol op het BMW Motorrad Pure&Crafted Festival in Berlijn

Het Pure&Crafted-festival, dat voor de eerste keer in 2015 in Berlijn georganiseerd werd, wordt dit jaar voor de tweede keer gehouden in de Sommergarten op Messe Berlin. BMW Motorrad is opnieuw titelsponsor. Op 1 juli 2022 kunnen toeschouwers een bijzondere mix van ‘handgemaakte’ muziek, motorcultuur en lifestyle beleven. De eerste namen zijn al meteen niet de minste: Pixies als headliners, Nothing But Thieves, Altin Gün en The Vaccines. De komende weken worden meer bands aangekondigd. Naast optredens worden de mooiste custom bikes tentoongesteld op Pure&Crafted. Ontmoet er onder andere de makers achter Kingston Customs, Renard Speedshop en WalzWerk. De jaren 50-pracht van de Sommergarten zorgt voor de juiste sfeer voor mode en accessoires. Exposanten zoals Bad & Bold, SA1NT of Blundstone bundelen hun krachten om de ‘General Store’ te vormen. Wat meer adrenaline nodig? Die vind je bij de motoracrobaten van Donald Ganslmeier, die lachen om de zwaartekracht op de steile helling van hun Motodrom. Met hun show zijn ze een integraal onderdeel van het festival. Tussen het hoofdpodium, de custom exposantenruimte en de General Store zorgen de bioscoop, foodtrucks en kleine muziekpodia voor vertier en plezier. Het Pure&Crafted-festival wordt trouwens meteen opgevolgd door de BMW Motorrad Days op 2 en 3 juli. Gedurende die dagen blijven de General Store, Wheels Area en Motodrom gewoon open. Pure&Crafted wordt niet alleen compacter qua ruimte, maar ook qua tijd. Voorheen op twee dagen, deze zomer op één dag. Het verkorte programma zorgt voor een intensievere beleving. De voorverkoop voor het Pure&Crafted-festival is gestart en gelimiteerde Early Bird-tickets zijn nu te verkrijgen voor 30 euro op https://www.pureandcrafted.com Bron: motornieuws.be

 

22-02-2022: nog een crowdfunding voor Paul van Hooff

Schrijver, motorrijder en wereldreiziger, Paul van Hooff zette in 2016 een crowdfunding op om geld binnen te halen om zijn motorreis om de wereld op zijn Moto Guzzi V7 te bekostigen. Voor diverse bedragen werd door hem een tegenprestatie bedacht. Dit varieerde van bijvoorbeeld een ansichtkaart uit een ver land tot een getekend exemplaar van zijn laatste boek. In februari werd er om een beduidend minder fijne rede een crowdfundingsactie voor Paul opgezet door zijn broer. Paul werd in Bolivia, in februari 2022, getroffen door een zwaar hartinfarct. Doordat in Bolivia privéklinieken zijn, ben je voor de kosten die daar gemaakt worden niet verzekerd. 2 stents werden geplaatst en een derde is noodzakelijk. Daarbij kreeg Paul Corona wat in zijn staat een enorm risico is. Intussen kreeg hij wel al de eerste rekening gepresenteerd voor de ingreep en zijn verblijf. Enorm hartverwarmend is dat de crowdfunding, met het streefbedrag van €28.000 euro binnen drie dagen gehaald werd. Er zijn blijkbaar nog veel mensen met een groot hart die belangeloos geld doneren voor een medemens in nood. Hopelijk geeft dit Paul rust en komt hij tot een volledig herstel zodat hij nu, of op zijn minst in de nabije toekomst, verder kan met de reis van zijn leven en ons kan verblijden met nog meer boeken.

 

20-02-2022: de voor motoren t/m 95 Db toegestane wegen in Oostenrijk

Voor diegenen die het nog niet wisten. Diverse wegen in Oostenrijk zijn van 10 juni t/m 31 oktober afgesloten voor motoren die stationair meer dan 95 Db aan geluid produceren. Grappig genoeg valt daar ook de in Oostenrijk geproduceerde KTM 890 Duke onder. BMW staat overigens met geen enkel model op het "foute" lijstje. Het gaat om de volgende wegen die ook nog eens weergegeven zijn op de onderstaande kaart.

  • B 198 Lechtalstraße van Steeg tot Weißenbach am Lech
  • B 199 Tannheimerstraße van Weißenbach am Lech tot Schattwald
  • L 21 Berwang-Namloser Straße van Bichlbach tot Stanzach
  • L 72 Hahntennjochstraße 2. Teil van Pfafflar tot Imst (Passhöhe)
  • L 246 Hahntennjochstraße 1. Teil van Imst (Passhöhe) tot Imst Kreuzung Vogelhändlerweg
  • L 266 Bschlaber Straße van Elmen tot Pfafflar

 

19-02-2022: Boeteregen door verwijderen waarschuwing trajectcontroles België

Met de motor rij ik op een of andere manier zelden in België. Voor diegenen die dat wel doen, omdat ze er wonen of omdat er gewoon mooie toerwegen zijn, post ik hier een artikel dat ik las op motor.nl dat boetes kan voorkomen:

 

In veel Belgische gemeenten regent het boetes voor snelheidsovertredingen door de onaangekondigde activering van trajectcontroles en het (tegelijkertijd) verwijderen van waarschuwingsborden. België staat vol met trajectcontroles. Vooral in Vlaanderen worden ze in ijltempo geïnstalleerd. Er zijn 225 trajectcontroles gepland, waarvan een groot aantal al geactiveerd is. De overige controlepunten worden de komende maanden aangezet. In Wallonië staan ‘slechts’ 25 trajectcontroles gepland, waarvan een deel nog aangelegd moet worden. 

 

Hoewel in de afgelopen weken verscheidene nieuwe trajectcontroles werden geactiveerd, liet de federale politie het na om de gemeenten daarvan op de hoogte te brengen. Tegelijkertijd werden ook op veel plekken de waarschuwingsborden voor trajectcontroles verwijderd door het Belgische Agentschap Wegen en Verkeer. Het gevolg was een enorme hoeveelheid boetes in sommige regio’s.

 

Wil je weten waar de trajectcontroles in België zijn? De trajectcontroles van Vlaanderen vind je hier. Klik hier voor de trajectcontroles in Wallonië. Nadat ik op deze linkjes geklikt had, wist ik pas dat er in België ZOVEEL trajectcontroles zijn! Dat had ik dus niet verwacht.

Bron: motor.nl

 

13-02-2022: Euro 95 E10

Er is al zoveel over gezegd en geschreven: de nadelen van E10 brandstof voor je motor. Ondanks dat ik dit schrijf op de pagina "Algemeen Motor & Accessoire Nieuws" is het geen nieuws meer dat E10 je brandstofsysteem vervuilt. Op www.E10check.nl kun je controleren of jouw motor (en auto) geschikt is om op deze brandstof te rijden. Als ik mijn merk (BMW) controleer krijg ik zonder een type motor te kiezen al de melding dat je zonder problemen E10 kunt tanken. Noem mij achterdochtig, maar zou dat echt gelden voor àlle types BMW, dus ook de bejaarde modellen die ook nog steeds volop rond rijden? Ik heb zo mijn twijffel. Mijn dealer is gelukkig ook sceptisch en voegt bij de onderhoudsbeurten steevast Forté MotoPower I en II toe. Zou hij dat niet uit zichzelf doen, dan zou ik hem erom vragen. Dit goedje neutraliseert namelijk zuren en reinigt het brandstofsysteem en verwijderd aanslag in de sproeiers van de injectoren en voorkomt zo verstopping. Meestal laat ik onderhoudsbeurten in het voorjaar uitvoeren. Dit jaar was een uitzondering. Met de Forté toevoeging in de tank heb ik 200 kilometer gereden zodat het goedje in het gehele brandstofsysteem zit. Hiermee is de motor 2 maanden de stalling in gegaan. Dit wordt geadviseerd om problemen in het voorjaar te voorkomen.  Laat ik voor de winterstalling géén onderhoudsbeurt doen, dan tank ik een van de premium brandstoffen (bijv. BP Ultimate of Shell V-Power) waar geen bioethanol aan is toegevoegd. (ervan uitgaande dat die informatie klopt) Nadeel: met de huidige benzineprijzen is dat een aanslag op je budget :-)  Vervolgens rij ik een kilometertje of 50 om zeker te zijn dat de E10 zoveel mogelijk uit het systeem is. Deze "truc" schijnt ook het risico op vervuiling / verstopping te voorkomen, of in ieder geval te verminderen. Better safe than sorry. Hoe dan ook, de RT startte gisteren, toen de eerste rit van 2022 op het programma stond, zonder enig probleem. 

 

26-01-2022: motorrijders zien andere dingen in het verkeer dan autorijders!

De universiteit van Bournemouth heeft in samenwerking met DocBike onderzoek gedaan naar ongevallen met motorrijders en is tot de conclusie gekomen dat automobilisten en motorrijders verschillende dingen waarnemen op de weg. De verschillen in visuele aandacht kunnen zeer uitgesproken zijn, zodat automobilisten en motorrijders soms totaal verschillende dingen zien, ook al rijden ze op dezelfde weg. Lees het volledige artikel op motor.nl

 

24-01-2022: aanbesteding nieuwe motoren voor de Koninklijke Marechaussee. 

De marktconsultatie is aangekondigd als voorloper van de daadwerkelijke aanbesteding. Gevraagde opties zijn: een elektrisch bedienbare ruit, handvatverwarming, elektronische vering, Motor Stability Control (MSC), onderhoudsvrije eindaandrijving (cardan), quickshifter, uitschakelbare traction control, automatisch uitschakelende knipperlichten, adaptieve bochtenverlichting, bandenspanningsindicatie, valbeugels, koffers, en natuurlijk 12V aansluitingen. Gezien de vraagstelling denk ik dat deze aanbesteding "kat int bakkie" is voor de BMW R1250RT. Er is immers geen andere toermotor meer op de markt die zou kunnen meedingen in deze aanbesteding. BMW doet dus weer goede zaken en mag hoogstwaarschijnlijk naast de politie ook de Koninklijke Marechaussee van dienstmotoren voorzien. Leuk voor de verkoopcijfers en het felbegeerde markleiderschap van 2022 :-)

 

23-01-2022: Wat vind jij van deze volledig elektrische BMW CE 04 motorscooter??

Toegegeven, ik wordt alleen al bij de gedachte om elektrisch te moeten motorrijden op een of andere manier totaal onpasselijk. Wellicht heeft dit te maken met mijn leeftijd en het, volgens sommigen daarbij behorende,  gebrek aan flexibiliteit, maar toch. Mijn gedachte is: leuk dat elektrisch rijden als je enkele keren per week een stadsritje maakt en een bovengemiddelde actieradius een nutteloze luxe is. Een motorrit van mij en mijn huidige RT is momenteel toch minimaal 150 km lang genieten. Als ik lees dat veel elektrische motoren zelfs geen 120 km halen zonder te moeten stekkeren dan zinkt mij de moed in de schoenen. Mensen die verre motorreizen maken, moeten bij deze range alleen al in een spontane depressie schieten. Je zou bijna aandelen in Prozac nemen als je aan elektrisch motorrijden denkt. Tot mijn grote vreugde lees ik dat ik blijkbaar niet de enige ben die nog steeds niet overtuigd is door elektrisch rijden. Op nieuwsmotor.nl valt te lezen dat de verkoop van elektrische motorfietsen in 2021 gestagneerd is. Deze bewering wordt overigens onderbouwd met een tabelletje met de verkoopcijfers. Dus....toch geen einzelgänger?  Overigens zijn het naar mijn mening niet alleen motoren maar ook auto's die op het gebied van actieradius tekort schieten. Uiteraard ben ik ook nu weer benieuwd hoe jullie aankijken tegen het elektrificeren van onze genotsmiddelen. (motoren dus :-) Laat het mij weten via de gebruikelijke communicatiekanalen. (mail, contact formulier of rooksignalen) Bedankt alvast!

 

01-01-2022: BMW Motorrad voor de 12e keer op rij marktleider in 2021

Met 2389 geregistreerde kentekens is BMW Motorrad voor de 12e keer op rij marktleider geworden. Voor mij persoonlijk gaat deze titel net als afgelopen jaar, gepaard met een ietwat nare of flauwe bijsmaak. Ook dit jaar heeft BMW namelijk op de valreep weer een significant aantal motoren op kenteken gezet in december, waarvan een groot aantal niet daadwerkelijk verkocht is. Het gaat om een aantal van 151 motoren. Nieuwsmotor noemt Yamaha terecht de morele winnaar. Zij verkochten (zonder de truc die BMW toepaste om de titel binnen te slepen) slechts 73 motoren minder dan het Beierse BMW. Conclusie: net als afgelopen jaar vind ik de handelswijze van BMW Motorrad om de titel "marktleider" binnen te slepen, op zijn zachts gezegd kinderachtig. Mijn felicitaties gaan dan ook naar Yamaha voor de verkoopresultaten die zijn in 2021 gerealiseerd hebben!! Chapeau! 

 

30-11-2021: Montage van iPhone op een motor.

Intussen is op diverse websites te lezen dat monteren van een iPhone op een motor zeer slecht is voor de camera van je telefoon. Apple raad af om een iPhone op een motor te monteren. De kans dat de camera beschadigd raakt door de voortdurende trillingen waaraan een telefoon wordt blootgesteld op een motor schijnt dus aanzienlijk te zijn. Met name de functies "optische beeldstabilisatie (OIS)" en "gesloten-lus autofocus (AF)" van de camera worden beschadigd. Hierdoor kunnen zowel foto's als video's minder scherp worden. Het is een aanname van mijn kant dat dit nieuws naar buiten is gebracht doordat het aantal garantie claims voor de camera's gestegen zijn en een daarop volgend onderzoek heeft uitgewezen dat er een verband bestaat met montage op een motor. Dit nieuws heeft mij dus aan het denken gezet. Hoe verstandig is het dus om geld te investeren in de "ConnectedRide Cradle" die recent door BMW op de markt is gebracht. De video's van de "ConnectedRide Cradle" zijn hier op deze site te zien. Ik heb nergens kunnen ontdekken of de trillingen bij gebruik van deze cradle op een of andere manier gedempt worden. Na het zien van de video's lijkt het onwaarschijnlijk dat er van demping sprake is. Mocht iemand die dit leest en die ervaring of advies heeft m.b.t. het gebruik van een iPhone op de motor dan hoor ik dat uiteraard graag! Drop me in dat geval een mailtje.

 

09-11-2021: Wunderlich lanceert Aktivcomfort verwarmd zadel voor BMW R1250GS in diverse kleurstellingen.

Nu wij op het noordelijk halfrond worstelen met koeler weer, begint verwarmde uitrusting er erg aantrekkelijk uit te zien. Of je nu kijkt naar verwarmde handvatten, verwarmde zadels of verwarmde wearables, er zijn genoeg opties om uit te kiezen. Als je gewoon een eenvoudige plug-and-play oplossing wilt zonder extra gepruts, worden je opties een beetje kleiner.

 

Als je eigenaar bent van een BMW R 1250 GS, Wunderlich heeft een nieuwe AKTIVCOMFORT-verwarmd zadel geïntroduceerd dat je super eenvoudig zelf kunt monteren. Gewoon door rechtstreeks in te pluggen in BMW’s zadelverwarming-plug. Geen poespas, geen gedoe, geen zorgen. En daarna gewoon heerlijk comfortabele warmte voor je billen.

 

Wunderlich’s nieuwste BMW R 1250 GS AKTIVCOMFORT-zadelverwarming is verkrijgbaar in drie kleurvarianten: zwart, 40e geel of HP Edition. Daarnaast kun je kiezen uit standaard, lage of hoge zitopties. Als je extra luxe wilt rijden en ook je passagier wilt verwarmen, kun je ook een bijpassend AKTIVCOMFORT verwarmd passagierszadel aanschaffen.

 

Deze zadels zijn voorzien van Wunderlich’s ThermoPro-coating, die volgens het bedrijf het zadel veel koeler houdt op warme zomerdagen – tot wel 25 graden Celsius. Voor wie het niet weet: de AKTIVCOMFORT-lijn is gespecialiseerd in het gelijkmatig verdelen van de zitdruk over het zadel, waardoor de druk op je achterwerk wordt verlicht terwijl je zit. Er is ook een speciaal ovaal profiel om te voorkomen dat de druk op je stuitje terechtkomt, waardoor het gemakkelijker wordt om meer uren comfortabel in het zadel te zitten.

 

-Wunderlich maakt zijn AKTIVCOMFORT verwarmde zadels in Duitsland, en maakt gebruik van een speciale drop cut-naadconstructie zodat ze er goed blijven uitzien en aanvoelen wanneer je ze gebruikt. Prijzen vanaf € 499,-. Check voor meer info wunderlich.de.

Bron: motor.nl

03-11-2021: Oktober 2021 goede maand voor verkoopcijfers motorfietsen

In de maand oktober van 2021 werden er 917 nieuwe motoren op kenteken gezet, dat is 20,5% meer dan de 761 in dezelfde maand van 2020, zo blijkt uit de marktcijfers van RDC. Na een paar zwakkere maanden maakt BMW zomaar weer een forse inhaalslag, het Duitse motormerk scoorde in de afgelopen maand met 142 geregistreerde kentekens de meeste motorfietsen van allemaal.  Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

30-10-2021: The Distinguished Gentleman’s Ride 2022

Verplaatst naar het voorjaar, de Distinguished Gentleman’s Ride. Reserveer de datum in je agenda: 22 mei 2022! Heb je nog ergens een strak pak in de kast hangen en een mooie bijpassende motor in schuur of garage staan, dan kun je je HIER alvast inschrijven om deel te nemen aan dit in mijn ogen uitermate stijlvolle evenement. Zelf kwam ik er min of meer toevallig achter dat dit bestond toen ik in Porto tijdens een korte vakantie op een plein vol met gekostumeerde bikers stuitte. Uiteraard was mijn nieuwsgierigheid gewekt en vond ik de info op internet dat ik in editie 2 van dit evenement beland was.

 

30-10-2021: Nieuw: Schuberth C5 systeem-motorhelm

Gisteren kwam Schubert op de markt met een van de eerste systeemhelmen voorzien van de nieuwe ECE-R 22.06 keuring: de C5 motorhelm. Deze 'klaphelm' is de volledig nieuwe opvolger van de C4 en C4 Pro.  Lees het volledige artikel op: nieuwsmotor.nl

 

01-07-2021: Motormarkt 2021: verkoopcijfers eerste half jaar gestegen, juni piekt

De verkoopcijfers van nieuwe motorfietsen stegen in de afgelopen maand juni naar 2168 motoren, een groei van 28% ten opzichte van dezelfde maand in 2020. Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

15-06-2021: Registratie tellerstanden vanaf 1 juli ook bij motoren verplicht

Vanaf 1 juli 2021 moeten erkende garagebedrijven de kilometerstand van motorfietsen registreren. Met de verplichte registratie krijgt de koper betrouwbare informatie over tellerstanden van motoren en wordt fraude met tellerstanden teruggedrongen.  Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

09-06-2021: nooit meer lek rijden!

Er zijn verschillende middelen op de markt die het lek rijden van motorbanden zouden voorkomen. Zo kwam ik via de (betrouwbare) site, motor.nl, terecht bij de onderstaande video, die ik jullie niet wil onthouden. Wat voor mij belangrijk is, is dat men claimt dat het goedje met water volledig te verwijderen is van je velg en deze tevens balanceert. Voor mij is het een overtuigend verhaal. Bekijk onderstaande video en oordeel zelf.

 

Aanvulling na tip van Andy, een bezoeker van deze site, die mij het volgende mailde:

"Mijn dealer (Simako Apeldoorn) adviseert het anti lekmiddel Ride on niet meer te gebruiken bij motoren met een bandendruksensor. Het middel verstopt een gaatje in de druksensor waarna deze vervangen moet worden."

 

03-06-2021: Herstel grillige motormarkt zet ook in mei 2021 door.

In de afgelopen maand mei van 2021 werden er 2092 nieuwe motoren op naam gesteld, waardoor er bijna 19% meer kentekens werden geregistreerd ten opzichte van mei vorig jaar. Dat blijkt uit de cijfers van RDC. Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

10-05-2021: Registratie kilometerstanden motorfiets vanaf 1 juli 2021 verplicht.

Om fraude met kilometerstanden aan te pakken, komt er vanaf 1 juli 2021 een kilometerregistratiesysteem voor motorfietsen, zo werd al eerder aangekondigd. Het registratiesysteem werkt net zoals dat al bij auto's gebeurt en wordt uitgevoerd in het kentekenregister van de RDW. Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

03-04-2021: Distinguished Gentleman's Ride 2021

De Distinguished Gentleman’s Ride is een jaarlijks terugkerende motorrit die wereldwijd georganiseerd wordt en geld inzamelt voor prostaatkanker en mentale gezondheid bij mannen. Afgelopen jaar werd het massa-evenement geannuleerd omwille van corona, dus werd er een digitale solo-editie georganiseerd. Dit jaar kan het evenement wel weer op de normale manier doorgaan, uiteraard rekening houdende met de geldende maatregelen. Reserveer 23 mei dus maar alvast in je agenda.

07-02-2021: Bihr levert Ride-On sealant & balanceergel voor motorbanden

Bihr, Europa’s grootste onderdelendistributeur in de motorbranche, en Ride-On Tire Protection slaan de handen ineen. Motorrijders hoeven zich niet langer zorgen te maken om een lekke band, een lage bandenspanning of een trillend stuur. Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

01-01-2021: Stijging aantal motordiefstallen in 2020 ondanks Corona

In 2020 werden er in totaal 1604 motorfietsens in Nederland als gestolen opgegeven, een stijging van 1,6% ten opzichte van 2019, zo blijkt uit de cijfers van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit.  Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

01-02-2021: Terugslag nieuwverkopen motorfietsen januari 2021: min 33%

Na een extreme eindsprint in de verkoop van nieuwe motorfietsen in december 2020, volgt de weerslag daarvan in januari van 2021 met een forse daling ten opzichte van dezelfde maand in 2020. Dit blijkt uit de cijfers van RDC.

Lees het volledige (interessante) artikel op nieuwsmotor.nl

 

23-01-2021: Verzekeraars stellen strengere eisen aan keyless motorfietsen

In Nederland komt er een aanvullend keurmerk voor motoren met zogenaamde keyless contactsleutels, die extreem diefstalgevoelig blijken te zijn. Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

18-01-2021: Motormuseum Timmelsjoch (Oostenrijk) afgebrand.

Het hoogste motormuseum van Europa op de Timmelsjoch in Oostenrijk, aan de grens met Italië, staat in de brand. In het markante, houten museum worden meer dan 230 klassieke motoren en auto’s geëxposeerd. Rond 04.40 uur vanmorgen werd de brandweer gealarmeerd dat er rook uit het gebouw kwam. Toen de eerste brandweerlieden ter plaatse kwamen, stond het tussenplafond van het gebouw al in brand. In een interview met de ORF beschreef de commandant van de brandweer van Gurgl hoe het vuur van het ene op het andere moment oplaaide waardoor het gebouw in een mum van tijd in brand vloog. Ongeveer zes dozijn brandweermannen probeerden met succes te voorkomen dat de brand zich zou uitbreiden naar het aangrenzende restaurant en het dalstation van de Kirchenkar-kabelbaan. De brandweer boorde vervolgens het sneeuwsysteem aan om de capaciteit van het bluswater te vergroten. Het vuur werd ook geblust met sneeuwblazers. In het motormuseum werden ongeveer 230 klassieke motoren en enkele auto’s tentoongesteld op een oppervlakte van 3.000 vierkante meter. Op dit moment is het nog niet bekend wat de precieze schade is. Aan circulerende beelden te zien lijkt het gebouw met inhoud totaal verloren. 

Bron: motor.nl

 

05-01-2021: Officiële persbericht BMW m.b.t. het marktleiderschap van BMW Motorrad 2020

BMW Motorrad was in 2020 opnieuw overall marktleider in Nederland. Het ongeëvenaarde succes zet zich dus voort. Het aantal registraties was met 2.541 opnieuw hoger dan ooit, een toename van 247 ten opzichte van 2019, toen BMW Motorrad ook al een verkooprecord vestigde. Het marktaandeel bedroeg afgelopen jaar 17,38%. Daarmee hield BMW Motorrad opnieuw zowel Yamaha als Kawasaki achter zich.

 

“Voor het elfde jaar op rij de lijstaanvoerder in de totale Nederlandse Motormarkt, dat konden we alleen dankzij onze grote en groeiende loyale klantengroep bereiken”, reageert Tom Crooijmans, Head of BMW Motorrad. “Onze klanten kunnen elke dag opnieuw terecht bij onze ijzersterke dealerorganisatie, die al jaren de beste is, zo is gebleken. Onze dealers hebben een prestatie van wereldformaat geleverd, want geen enkele dealerorganisatie waar ook ter wereld heeft het gepresteerd om elf jaar op rij marktleider te zijn.”

 

Stefanie Wurst, Algemeen Directeur BMW Group Nederland: “In tegenstelling tot de automarkt zagen we bij de motorfietsen een kleine groei. Motorrijden is een veilige hobby die minder wordt beïnvloed door coronamaatregelen. Ik vind het ook bijzonder dat we niet alleen in het premiumsegment, maar in de gehele markt op nummer één staan, en dat zelfs in coronatijd waarin er veel onzekerheden zijn. Dat zegt heel veel over de aantrekkelijkheid van BMW Motorrad, maar ook over de prestatie van onze dealers. Ik heb grote bewondering voor onze 18 BMW Motorrad dealers die er alles aan doen om onder strikte, én constant veranderende, maatregelen onze trouwe klanten optimaal en in gepaste sfeer te bedienen.”

 

Op modelniveau is het succes van BMW Motorrad in Nederland voor een groot deel te danken aan de GS familie en dan vooral de (nieuwe) BMW R 1250 GS en R 1250 GS Adventure. Maar BMW Motorrad was ook succesvol in het middensegment, met de BMW F 900 R en F 900 XR. Ook de entree in het Cruiser segment met de BMW R 18 was een belangrijke gebeurtenis.

 

“Voor 2021 staan we er uitstekend voor. We hebben werkelijk voor iedereen een passende motorfiets dankzij vernieuwde modellen over nagenoeg de gehele linie”, vervolgt Crooijmans. “Daarvan worden de eerste aankomend weekend al online door de dealers gepresenteerd. En alle modellen voldoen uiteraard aan de nieuwe EU5-regelgeving.”

 

Op 9 januari wordt de nieuwe R nineT familie geïntroduceerd en met de BMW R 18 Classic breidt BMW Motorrad zijn aanwezigheid in het Cruiser segment uit. Ook verschijnt in 2021 de nieuwe BMW R 1250 RT – BMW Motorrad is inmiddels het enige merk met een echte tourmotorfiets in het gamma. De kleinste GS – de BMW G 310 GS – is vernieuwd en BMW Motorrad bedient met de nieuwe BMW G 310 R, de S 1000 R én de F 900 R het Roadster segment. Als klap op de vuurpijl wordt later dit jaar de BMW M 1000 RR, het eerste M-model van BMW Motorrad. BMW Motorrad heeft dus écht voor iedereen een passende motorfiets.

 

02-01-2021: 2020: motormarkt 5 procent gegroeid, BMW R1250GS best verkochte motorfiets

In 2020 werden er in Nederland 14.622 nieuwe motorfietsen op kenteken gezet, een groei van 4,72 procent ten opzichte van 2019, zo blijkt uit de cijfers van RDC. Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

01-01-2021: BMW Motorrad voor het 11e opeenvolgende jaar marktleider voor wat het waard is......

Vandaag las ik tot mijn grote verrassing dat BMW op de valreep Yamaha voorbij  gestreefd is in de strijd om het marktleiderschap 2020. Eerste reactie voor een BMW liefhebber als ikzelf is dan toch.........hahaha we hebben het op de valreep toch weer geflikt. Verrassend natuurlijk. Vooral ook omdat BMW Motorrad zich al leek te hebben neergelegd bij het feit dat Yamaha niet meer in te halen leek. Felicitaties waren al richting Yamaha uitgesproken. Dan wil je natuurlijk ook het naadje van de kous weten. Wat lees ik tot mijn verbazing: BMW heeft op 31 december rond de 127 units op eigen naam gezet waardoor zij Yamaha voorbij gingen en alsnog het marktleiderschap claimden.  Tom Crooijmans, baas van BMW Motorrad Nederland, kreeg uiteraard de vraag of het eerdere interview met nieuwsmotor.nl bedoeld was om de concurrent zand in de ogen te strooien. Uiteraard werd dit ten stelligste ontkend. Ik heb er mijn twijfels bij. Sterker nog, ik geloof helemaal niks van de reactie van Crooijmans. Zo geeft het 11e marktleiderschap van BMW mij een hele zure smaak in de mond. Ik sluit me volledig aan bij Mario Janssen van Yamaha die als reactie gaf: "als dit het marktleiderschap inhoudt, dan mogen ze het van mij hebben..." Zo is dat! BMW heeft met deze manier van handelen in mijn ogen de waarde van het marktleiderschap flink omlaag gehaald, of zelfs teniet gedaan. Ook hebben ze hiermee hun eigen titel van de afgelopen 10 jaar stevig gedevalueerd. Tsja, wil je dat als merk op je geweten hebben? BMW Motorrad blijkbaar wel. 

 

26-09-2020: 27 september, The Distinguished Gentleman's Ride

Aanstaande zondag is het zover en doen tienduizenden keurige heren in honderden steden over de hele wereld hun stropdas aan, werken ze hun snorren bij, trekken iets heel nets aan en toeren op klassieke en vintage motoren. En ja, uiteraard zijn er ook dames van de partij. Gelukkig maar zelfs! Dit alles om geld in te zamelen en bewustzijn te creëren voor de gezondheid van mannen, en in het bijzonder voor onderzoek naar prostaatkanker en programma’s rondom zelfmoordpreventie.

 

The Distinguished Gentleman’s Ride werd opgericht in Sydney door Mark Hawwa. Hij werd geïnspireerd door een foto van Mad Men’s Don Draper op een klassieke motorfiets in zijn mooiste pak. Mark besloot dat een themarit een geweldige manier zou zijn om de vaak negatieve stereotypering van mannen op motoren te bestrijden en tegelijkertijd de wereldwijde motorgemeenschap te verbinden en geld in te zamelen voor iets dat belangrijk is voor elke motorrijder.

 

116.000 deelnemers in 104 landen

 

Het evenement trekt sinds 2012 steeds meer rijders aan en in 2019 werd een nieuw record van $ 6M bereikt voor het goede doel met meer dan 116.000 deelnemers in 104 landen, zo meldde hoofdsponsor Triumph eerder. Maarrrrr, zoals bij zo veel evenementen op dit moment is het allemaal wel een beetje anders. De DGR 2020 is voor het eerst een solo-evenement , waarbij de deelnemers de sfeer en uitstraling van de Distinguished Gentleman’s Ride behouden door alleen of met hun duopassagier (uit hetzelfde huishouden) te rijden. Het mag hopelijk de pret niet drukken.

Meer informatie op: https://www.gentlemansride.com

Bron: Motor.nl

 

30-08-2020: MAG start een petitie tegen het afsluiten van wegen voor motorrijders (Zie link beneden!)

Wij

Nederlandse motorrijders

 

constateren

  • Dat motorrijders worden afgerekend op het gedrag van een kleine groep.
  • Dat het ontbreekt aan lokale, regionale en overheidsmaatregelen om de ervaren overlast in te dammen (weginrichting, voorlichting, handhaving).
  • Dat motorrijders door dreigende en reeds uitgevoerde wegafsluitingen ernstig in hun vrijheid belemmerd worden.

 

en verzoeken

  • Om snelheidsbeperkende maatregelen op zogenaamde zelfhandhavende (30- en 60-km) wegen te stimuleren.
  • Om bij te dragen aan bewustwordingscampagnes voor motorrijders.
  • Om strikter en frequenter te handhaven op weggebruikers die overlast veroorzaken.
  • Om de in de wegenverkeerswet genoemde vrijheid van verkeer zoveel mogelijk te waarborgen en doelgroepgerichte afsluitingen tegen te gaan.

Teken deze partitie HIER!

Bedankt!!

 

28-08-2020: Motoren en geluid: Ardennen nu ook aan de beurt met strenge controles

De politie van regio Stavelot Malmedy is deze zomer ook fel op motorrijders die teveel lawaai maken. Een actie die ze zelf het ‘actieplan motorfietsen’ noemen. Het gaat hierbij met name om de gemeenten: Stoumont, Lierneux, Stavelot, Trois-Bruggen, Waimes en Malmedy.

 

Dit gedeelte van de Ardennen is tijdens zonnige weekenden erg populair onder motorrijders. De politie is van mening dat sommige motorrijders de wet niet naleven en controleert streng.

 

En streng zijn ze, een boete wordt systematisch opgesteld en als de uitlaat niet goedgekeurd is, wordt de motor meegenomen naar één van de politiebureaus van de streek tot het ‘probleem’ opgelost is. Uiteraard op kosten van de eigenaar.

Bron: motor.nl

 

18-08-2020: Duitse minister van transport wijst geluidsbeperkingen motorrijders af

Op 15 mei 2020 stemde de Bondsraad om de geluidsemissie voor alle nieuwe motorfietsen te beperken tot maximaal 80 dB (A) en deelstaten de mogelijkheid geven wegen af te sluiten voor motorrijders. Lees het complete artikel op nieuwsmotor.nl

 

Mijn persoonlijke noot: gelukkig zijn er nog mensen met gezond verstand die een stokje steken voor deze heksenjacht (of is het alleen maar een vertraging voor wat er uiteindelijk toch komen gaat?) Voor bestaande èn goedgekeurde motoren zoals ook mijn R1200RT LC is de geluidsgrens van 80 dB simpelweg niet haalbaar. Moeten we onze motoren dan maar naar de sloop brengen?? De betutteling loopt nu langzamerhand de spuigaten uit! Ik ben helemaal vóór sociaal (rij)gedrag en geluid, maar het moet wel een eerlijk, sociaal èn haalbaar zijn. Uiteraard mag er bij nieuw te produceren motoren een scherpe grens gesteld worden maar daar hoeven bestaande motorrijders met hun machines niet de dupe van worden!!

 

29-07-2020: Garmin slachtoffer van cyberaanval.

Garmin bevestigt te zijn getroffen door een cyberaanval, waardoor ze niet meer in haar eigen computersystemen kon komen. Het bedrijf kwam met een verklaring nadat de diensten van de navigatiegigant al langer plat lagen. Lees het complete artikel op nieuwsmotor.nl

 

22-07-2020: Hoe kun je gratis werken met Streetview.

Google Earth, en dan met name StreetView, kan een geweldig hulpmiddel zijn bij het maken van prachtige routes. Vroeger zag je Streetview in de meeste routeplanners, maar ineens niet meer. Hoe komt dat? En hoe los je dat op? Lees dit verhelderende artikel, geschreven door MrGPS, op motor.nl!

 

27-06-2020: Sena komt met eigen bluetooth systeemhelm: de Outrush motorhelm

Sena was tot nu in de motorbranche vooral bekend als fabrikant van communicatiesystem voor motorrijders, gemaakt voor montage in een motorhelm. Het Amerikaanse merk kiest er nu echter voor om zelf met een complete systeemhelm op de markt te komen.......  Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

20-06-2020: Duitse motorrijders gaan 4 juli demonstreren tegen motorverboden.

Op diverse plekken in Duitsland zal door motorrijders op 4 juli 2020 gedemonstreerd worden tegen de in hun ogen willekeurige afsluitingen van wegen voor motorfietsen en de aangekondigde nieuwe geluiswetgeving voor motoren. Lees het volledige artikel op Nieuwsmotor.

 

16-06-2020: motorverkoop mei 2020

Coronacijfers: bekijk hier de motorverkoop (stijging- en dalingspercentage) per provincie in mei 2020 t.o.v. dezelfde maand in 2019. Cijfers: VWE Lees meer op: nieuwsmotor.nl

 

16-06-2020: Registratie van tellerstand van motoren per 1 januari 2021

Vanaf 1 januari 2021 gaat de RDW kilometerstanden bijhouden van motorfietsen, net zoals ze dat al langer bij auto's doet. Dit zal echter alleen gebeuren als een motor onderhouden wordt door een motorbedrijf met een RDW-erkenning. Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

16-06-2020: Ook Oostenrijk pakt geluidsoverlast van motoren aan.

Sinds afgelopen woensdag 10 juni zijn motorfietsen met een geluidsniveau van meer dan 95 dB verboden op vijf wegvakken in de Oostenrijkse Ausserfern-regio. Een opmerkelijke beslissing, want nogal wat motoren maken standaard al meer geluid, terwijl ze daarmee volledig goedgekeurd en Europees gehomologeerd zijn. Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

19-05-2020: Motie tegen motorlawaai goedgekeurd door Duitse bondsraad

In Duitsland heeft de Bundesrat (Duitse Eerste Kamer) een motie goedgekeurd om het geluidsniveau van overlast gevende motorfietsen strenger aan te kunnen pakken. Lees het complete artikel op "Nieuwsmotor"

 

Persoonlijke noot: er wordt gepleit voor de mogelijkheid tot een tijdelijk motorverbod op zon- en feestdagen (regelgeving vanuit de Europesche Unie) Je kunt ervan vinden wat je wilt maar door de herriepijpen komen we als motorrijders steeds meer in het verdomhoekje terecht. Laat ik duidelijk zijn: als ik ervoor kies om in een mooie landelijke omgeving te gaan wonen om vooral van rust te genieten dan kan ik mij zeer goed voorstellen dat je niet zit te wachten op joelende motoren van bikers die menen dat iedereen de liefde voor het motorrijden moet delen. Vooral op "sociale" media gaan mensen helemaal los om elkaar af te zeiken en neer te zetten als zeurpieten en azijnzeikers. Het blijft blijkbaar moeilijk om een beetje rekening met elkaar te houden. Waarschijnlijk veranderen de "minder sociale" motorrijders onder ons in azijnzeikers op het moment dat ze op zon en feestdagen niet meer daar mogen rijden waar ze graag zouden toeren. Tsja............. We gaan het zien.

 

09-05-2020: Tecmate Optimate 4 - Dual program

Optimate 4 Dual program, of kortweg Optimate 4 is de ultieme alles-in-één acculader om thuis uw 12 V-accu te onderhouden. De verbeterde Optimate 4 is nu uitgerust met een DUAL PROGRAM dat initialiseert, diagnostiseert, herstelt, laadt, test en optimaal onderhoud automatisch uitvoert aan uw accu. De Optimate 4 is geschikt voor het laden van accu's met een capaciteit van 3 Ah tot ongeveer 50 Ah. OptiMate 4 DUAL PROGRAM zal je accu automatisch laden en onderhouden tot ze wordt losgekoppeld. OptiMate 4 DUAL PROGRAM omvat PULSEREND herstel op lage spanning voor een nog efficiënter herstel van slechte verwaarloosde gesulfateerde accu’s. Het bevat een gebruiksvriendelijke test bij connectie. Het OptiMate 4 DUAL PROGRAM zorgt ervoor dat uw batterij startklaar blijft (ook na maandenlang ongebruikt en aangesloten aan de lader). De vernieuwde versie van de Optimate 4 is nu nog efficiënter en heeft een algemeen ingangsbereik van 100 V tot 240 V.

 

 

 

 

De Optimate 4 bevat een 9 staps laadprogramma:

  • Start het laadproces onder laag voltage (0,5V)
  • Pulse 'wake up'
  • Test before charge
  • Save (herstellen van gesulfateerde accu's)
  • Pulse save 
  • Gecontroleerd laden
  • Optimaliseren van de accu
  • Accutest na het laden
  • Onderhoudsladen (Optimate 365 maintenance)
Download
Handleiding voor de Optimate 4 Dual Program druppellader
Let op: handleiding is meertalig
handleiding-tecmate-optimate-4-dual-prog
Adobe Acrobat document 4.5 MB

Garmin presenteert vandaag met de nieuwe Zumo XT een opvolger voor de Zumo 595 motornavigatie. De Zumo XT onderscheidt zich vooral door het grotere 5,5 inch beeldscherm met een betere helderheid, voorzien van een dunnere rand, waardoor het apparaat niet groter is geworden. Lees de rest van dit artikel op: nieuwsmotor.nl 

 

Persoonlijke noot: Deze Navigator doet mij heel erg denken aan mijn BMW Navigator VI. Het scherm is geweldig. perfect afleesbaar in direct zonlicht. Het heeft dus even geduurd maar het lijkt erop dat Garmin eindelijk met een gelijkwaardig systeem als de BMW Navigator VI op de markt is gekomen. Aangezien er geen BMW op het randje van het navigatiesysteem staat, is het apparaatje gelijk 350€ goedkoper. Dat is ongeveer 115 € per letter :-) Tsja, laat iedereen vooral zijn eigen keuze maken.  

 

Na het bekijken van diverse reviews lijkt bovenstaande opmerking: "gelijkwaardig systeem als de BMW Navigator VI" niet op zijn plaats. De optie bochtige wegen lijkt aanzienlijk te zijn verbeterd, wat een heel groot voordeel is in mijn ogen. Daarnaast is het scherm capacitief waardoor je dus kunt zoomen met 2 vingers.  Voor een volledige review: kijk op het youtube kanaal van MrGPS!!

 

10-03-2020: Tussenstand motorverkopen 2020. Yamaha koploper tot nu toe.

In de maand februari van 2020 is Yamaha voor de tweede maand op rij marktleider qua motorverkopen in Nederland. Qua verkoop van nieuwe motoren daalde de markt in de maand wel als geheel. Lees verder op: nieuwsmotor.nl

 

09-03-2020: Apps die waarschuwen voor flitsers nu ook verboden in Duitsland

Vanaf 14 februari 2020 is het in Duitsland verboden om apps op de telefoon te gebruiken die waarschuwen voor flitspalen op de route. De Duitse wet had al een verbod op speciale apparaten in de auto die aangeven waar flitspalen zich bevinden. Lees verder op: nieuwsmotor.nl

 

21-02-2020: Motorbeurs 2020 jaarbeurs Utrecht

Vandaag, na een jaar verstek te hebben laten gaan, heb ik de motorbeurs-traditie in ere hersteld. 9 uur in de trein gestapt richting Utrecht. Op het station en in de trein klonken veel bekende termen die met motoren en motorrijden te maken hadden. We waren zeker niet de enigen die vandaag de Jaarbeurs als einddoel hadden. Op dat moment slaat de saamhorigheid al toe en blijkt dat de gezamenlijke liefde voor de gemotoriseerde tweewielers enorm verbroederd. Binnen no time heb je een groot aantal "nieuwe vrienden". Het lijkt Facebook wel, zo snel als dat gaat :-)  Kwart voor 11 kwam de trein tot stilstand op station Utrecht Centraal. Er kwam een flinke stoet op gang die grotendeels dezelfde richting op ging. Verdwalen als je naar de motorbeurs gaat is echt onmogelijk. Gewoon de grote meute volgen en dan komt het vanzelf goed. Om klokslag 11 uur werd ons toegangsbewijs gescand en liepen we hal 9 binnen waar we meteen al verleid werden om een motorreis naar de USA te boeken (wat ik dus niet gedaan heb) Het was aangenaam druk. Er was genoeg tijd en ruimte om alles uitgebreid te kunnen bekijken. Telkens weer ervaar ik de motorbeurs als een grote mensen feest waar het speelgoed je tegemoet blinkt. Mijn grote liefde, BMW Motorrad, was rijk vertegenwoordigd en ik heb op diverse fietsen plaats genomen om daarna een hopeloze poging te ondernemen om de glimlach van mijn gezicht te laten verdwijnen. Mission Impossible! Veel merken motorclubs waren vertegenwoordigd:

  • Ducati Club Nederland
  • BMW Club Nederland (BCN)
  • BMW GS Club NL
  • Goldwing Club Holland
  • Goldwing Owners Club Nederland
  • Hayabusa Club Holland
  • Honda VFR Ownersclub Nederland
  • Intruder Owners Club Holland I.O.C.H
  • Moto Guzzi Club Nederland
  • MV Agusta Owner Club Benelux
  • Shadow Motorclub
  • Suzuki Bandit Club Nederland
  • Transalp Club Nederland
  • VMAX Club Holland
  • Vulcan Owners Club Nederland
  • Yamaha All Fazer - MT Club Nederland
  • Yamaha FJ Ownersclub
  • Yamaha FJR1300 Club Nederland
  • Yamaha TDM/TRX/Tracer Club Nederland
  • Yamaha XJ Club Nederland
  • Yamaha YZF-R-Cluben

Waar ik tot nu toe echt helemaal niks mee heb dat zijn de elektrische motoren. Buiten het feit dat een motor een leuk geluid moet produceren vind ik van veel elektrische fietsen het blok echt ontzettend lelijk. Op dat gebied is er dus echt helemaal niks wat mij tot op heden zou kunnen overhalen om elektrisch te gaan rijden. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de zeer beperkte actieradius van die dingen! Een gemiddelde motorrit van mij wordt niet gehaald met één acculading. Probeer het wat mij betreft over 5 jaar nog maar eens.  Natuurlijk was er ook weer heel erg veel motorkleding te bewonderen. Dat laatste vind ik persoonlijk het minst interessante op de beurs (omdat ik vrij recent nieuwe pakken en laarzen heb gekocht) en ik twijfel eraan of het allemaal zo goedkoop is als gesuggereerd wordt. Toch wordt er veel gepast en gekocht. Natuurlijk mogen ook helmen, poetsmiddelen, vering, snuisterijen en, last but not least, motorbabes niet ontbreken! En net die laatste heb ik dus niet of nauwelijks gezien! Maar goed, wat ik eigenlijk wil zeggen: op de beurs is er voor elk wat wils. Iedereen die deze site bezoekt zal al snel duidelijk zijn dat ik een BMW Motorrad fan ben. Toch wil dat niet zeggen dat ik mijn ogen in mijn zak heb en blind ben voor wat andere merken te bieden hebben.  Had ik de ruimte in mijn garage, dan zou ik er toch echt graag meerdere motoren stallen. Wellicht is dit een goede rede om het overtollig puin uit mijn garage te slepen.  Met name enkele Kawasaki modellen spreken mij erg aan. Mooi spul maken die jappen! Had de Versys 1000 een cardan gehad dan zou dit wel eens een zeer serieuze concurrent kunnen zijn van mijn R1200RT LC. Hoe dan ook, het was weer goed toeven op de beurs en het kriebelt weer behoorlijk om op de motor te kruipen en kilometers te vreten! Nu nog even nagenieten met een flinke tas vol folders en complete boekwerken met van alles en nog wat, wat met motorrijden te maken heeft.

 


Download
Download de plattegrond van de motorbeurs 2020
Plattegrond-Motorbeurs 2020.pdf
Adobe Acrobat document 5.4 MB

highlights motorbeurs utrecht 2020 (MotorRAI.nl)


Zie ook "Overig BMW Motornieuws" voor enkele plaatjes!

 

20-11-2019: Nieuwe helm (HJC F70 Bluetooth)

HJC heeft een nieuwe helm gericht op sport-toer rijder gepresenteerd, de HJC F70. De integraal helm is volledig vervaardigd uit koolstofvezel en weegt ongeveer 1.400 gram. Lees meer op: https://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/24716-nieuw-hjc-f70

 

30-10-2019: Motorfiets verkopen 2019

In de eerste drie kwartalen van 2019 werden in Nederland 12.559 nieuwe motorfietsen geregistreerd en dat is het hoogste aantal in tien jaar, zo blijkt uit de officiële cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Lees verder op: nieuwsmotor.nl

 

07-10-2019: Motorbeurs Utrecht 2020

Vindt plaats van donderdag 20 februari t/m zondag 23 februari 2020 in de Jaarbeurs.

 

Openingstijden voor bezoekers:

 

Donderdag 20 februari 10.00 uur - 21.00 uur

Vrijdag 21 februari 10.00 uur - 22.00 uur

Zaterdag 22 februari 10.00 uur - 18.00 uur 

Zondag 23 februari 10.00 uur - 18.00 uur

 

17-09-2019: MUSIC. MOTORCYCLES. NEW HERITAGE

BMW Motorrad organiseert al een paar jaar het Pure & Crafted festival in Berlijn. 28 September heeft Amsterdam de eer om toneel te mogen bieden aan dit mooie evenement!

 

Op vrijdag begint in een club in Amsterdam de openingsparty. Op zaterdag gaat het op het festivalterrein met singer-songwriters, heel veel bands en shows verder. Wat dacht je bijvoorbeeld van een beetje punkrock-karaoke? Ook zijn diverse customizers aanwezig met hun projecten en natuurlijk veel exposanten die alles laten zien wat het hart van een handmade- en heritage-liefhebber aan mode en accessoires begeert. Hetzelfde geldt uiteraard voor de talloze stands met drinken en streetfood. Kijk voor het programma, de line-up en overige relevante informatie op hun site en hun facebook pagina. Zelf zullen wij ook aanwezig zijn met twee bijzondere zelf ontworpen en gebouwde specials. Zorg dus dat je 28 september vrijhoudt voor dit bijzondere festival.

 

11-08-2019: Duitse Eifel voert campagne tegen geluidsoverlast

In het nationale park de Duitse Eifel zijn verschillende gemeenten een campagne gestart tegen geluidsoverlast door motorrijders. Onder de campagne naam "Silent Rider" willen deze gemeenten de geluidsoverlast door motorrijders in het gebied terugdringen. Lees het complete artikel op: nieuwsmotor.nl

 

18-05-2019: Nieuw: OnRoute Motorkaart Versie 5

De in 2010 geïntroduceerde en zeer succesvolle OnRoute motorkaart is in de 5e versie nu opnieuw verbeterd. Sinds 2010 is de OnRoute motorkaart voor al meer dan 30.000 motorrijders onmisbaar geworden voor het vinden van de mooie motorweggetjes en het plannen van vakantietripjes. De OnRoute motorkaart wordt door WayPoint in samenwerking met RouteYou ontwikkeld. Het product van deze succesvolle samenwerking is inmiddels toe aan zijn 5e versie! Nog uitgebreider en weer duizenden nieuwe en populaire motorroutes verwerkt. Door een nieuw licentie-model is de prijs ook nog eens gunstiger geworden. Met de OnRoute motorkaart geactiveerd wordt de route naar elke bestemming een feest!

 

Het succes van de OnRoute motorkaart is ook bij de navigatieproducenten Garmin en TomTom niet onopgemerkt gebleven en zij proberen in hun motortoestellen met softwarematige opties als kronkel- en bochtige wegen de gebruikers ook leuke routes voor te schotelen. Maar het wegennetwerk in Europa is grillig en lokaal heel verschillend. Softwarematig is het daarom heel moeilijk om echt mooie motorroutes te maken. Dat kan alleen echt goed via lokale bekendheid en juist daarom maakt de OnRoute motorkaart zoveel gebruik van motorroutes die door toertocht experts zijn gemaakt. Alleen met de OnRoute motorkaart lukt het om stedelijke gebieden automatisch te vermijden! De OnRoute motorkaart bevat de kaart van 24 landen in West Europa.

 

De Motorkaart V5 is geschikt voor alle Garmin GPS toestellen en de BMW navigator, hij wordt aangeboden op (micro)SD. De motorkaart is echt plug en play. Je stopt de geheugenkaart in je navigatiesysteem, je schakelt de normale wegenkaart uit, de motorkaart in en je kunt op weg. Het is dus niet nodig om eerst de kaart te installeren op de computer en over te laden naar je toestel. De motorrijders die toch eerst op de computer de routes willen voorbereiden, kunnen de kaart uitlezen in BaseCamp zodat hier de routes in gemaakt kunnen worden. De OnRoute Motorkaart V5 kost € 99,- voor West Europa.

 

Voor de bestaande gebruikers is er uiteraard de mogelijkheid om een update aan te schaffen. Heb je de OnRoute Motorkaart na 1 januari 2019 aangeschaft dan is de update zelfs gratis. Heb je de Motorkaart voor deze datum aangeschaft dan betaal je € 29,- voor de update. Ook wanneer je alleen de BeNeLux of een andere regio van Europa had dan krijg je bij de update de complete OnRoute motorkaart van West Europa. De bestaande gebruikers kunnen updaten via de website onroute.nl of de update aanschaffen bij de winkels van WayPoint.

 

Samenvatting van de unieke features van de OnRoute Motorkaart V5:

  • De kaart is gebaseerd op de meest recente gegevens/verkeerssituaties (input TomTom). M.a.w. rijrichtingen, straatnamen, nieuwe wegen en connecties zijn geupdate. 
  • Het product bevat de landen: Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Finland, Frankrijk, Ierland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Nederland, N-Ierland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, San Marino, Schotland, Spanje, Vaticaanstad, Wales, Zwitserland, Zweden. 
  • De OnRoute Motorkaart V5 West-Europa bevat bijna 38.000 kilometer nieuw motornetwerk ten opzicht van de vorige versie. Het totaal aan uniek netwerk dat uitmuntend geschikt is voor de motorrijder en veelvuldig wordt gebruikt in toertochten komt daarmee op 1.767.127 kilometer! Dat is een equivalent aan prachtige motorwegen van 5 keer naar de maan of meer dan 44 keer rond de aarde. 
  • Naast het nieuw toegevoegd netwerk is er ook bijna 200.000 kilometer aan netwerk vernieuwd.

Dit unieke netwerk is nog beter dan het vorige: 

  • We zorgen ervoor dat je nog mooiere trajecten voorgeschoteld krijgt 
  • We zorgen ervoor dat vooral rustige & smalle wegen door mooie landschappen de voorkeur krijgen. 
  • We zorgen ervoor dat die wegen comfortabel te berijden zijn met een toermotor (zijnde verhard en in goede conditie) 
  • We zorgen ervoor dat je niet te veel links-/rechts-afslagen of verkeerslichten krijgt met ons vernieuwd continuïteits-algoritme. 
  • We zorgen ervoor dat je in stedelijke gebieden vlot via grotere wegen de meer aangename toermotornetwerken kan bereiken buiten de stad. 
  • We zorgen ervoor dat je steden en/of verstedelijkte gebieden over langere afstand meestal vermijdt (waar mogelijk). 
  • We zorgen ervoor dat je in eigen streek nog stukjes weg zal ontdekken met jouw toermotor die je zelf nog niet kende (aldus onze testers). 
  • Het product bevat ook tal van bezienswaardigheden en nuttige plaatsen die interessant zijn voor de motorrijder.

Voor meer informatie of aanschaf: http://www.onroute.nl of stuur een mailtje naar info@onroute.nl

 

12-05-2019: Minder dodelijke ongevallen motorrijders in 2018

In 2018 kwamen in het Nederlandse verkeer 42 motorrijders om het leven. Enig lichtpuntje bij dit trieste cijfer is dat dit een daling ten opzichte van de 51 slachtoffers in het jaar daarvoor. Wel waren meer vrouwen in 2018 slachtoffer bij een motorongeluk, drie in plaats van één het jaar daarvoor. Lees verder op: nieuwsmotor.nl

 

03-05-2019: Tussenstand motorverkopen 2019 Verkoopcijfers motoren t/m april 2019 +19 procent, BMW marktleider

Met 1812 nieuwe motorfietsen die op kenteken zijn gezet, groeit de verkoop in de maand april van 2019 met 14,18 % ten opzichte van de 1587 van vorig jaar april. Daarmee zet de forse groei van de vorige maanden ook door, voor het eerste kwartaal van 2019 komt het totaal aantal daardoor nu op 5935 geregistreerde kentekens. Lees verder op: nieuwsmotor.nl

 

14-04-2019: Ruim 21% meer motoren in Nederland verkocht in het eerste kwartaal van 2019

Het eerste kwartaal is op een zeer positieve wijze afgesloten voor de Nederlandse motorhandel, er werden ruim 21% meer nieuwe motoren verkocht vergeleken met het eerste kwartaal van 2018. Lees verder op: nieuwsmotor.nl

 

14-04-2019: Europees label rijvaardigheidstraining gesteund door Europese Commissie

Op 4 april 2019 heeft de Europese Commissie voor Transport via Violeta Bulc hun goedkeuring uitgesproken voor het 'European Motorcycle Training Quality Label' (EQLMS).

Lees verder op: nieuwsmotor.nl

 

03-03-2018: Metzeler Roadtec Z8: beste Sport tour band

De Metzeler Roadtec Z8 Interact is door het gerenommeerde Duitse motorblad Motorrad uitgeroepen tot de beste sport-toer band van dit jaar. In een vergelijkingstest werden de Pirelli Angel GT, Michelin Pilot Road 4 GT, Bridgestone Battlax T30 EVO, Dunlop Sportmax RoadSmart II, Continental Road Attack 2 GT en de Metzeler Roadtec Z8 op diverse punten met elkaar vergeleken. Lees het complete artikel op: nieuwsmotor.nl

 

20-07-2018: ART 4 slot? Toch opletten!!!

Motorverzekeraars hebben uiteraard (en terecht) hun voorwaarden. Zo schrijven ze allemaal een ART 4**** goedgekeurd slot voor. Boven een bepaalde waarde meestal ook een SCM klasse M2 goedgekeurd alarm. Hierom wordt mijn alarm jaarlijks gekeurd en wordt mijn certificaat vernieuwd. Recent heb ik ook een ART5 slot gekocht. Het is geen garantie dat er niks gebeurd, maar alle beetjes helpen denk ik dan maar. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn R1200RT LC gestolen zou worden. Geheel toevallig kwam ik vandaag een bericht tegen over ART4 sloten met een weetje dat mij totaal onbekend was. Je zou denken: "ik heb een ART4 slot dus dat zit wel goed". Die vlieger gaat dus niet op. Ondanks de 4 sterretjes op je slot is er nog een voorwaarde. Het goedkeuringsnummer moet met het cijfer 4 beginnen. Naast mijn ART5 slot heb ik ook nog een ouder ART4 Kryptonite slot. Dit slot is voor een verzekeraar dus géén ART goedgekeurd slot omdat het goedkeuringsnummer met een 3 begint. Dus, niet alleen op de sterretjes letten maar ook op het goedkeuringsnummer. Kijk op de site van de stichting ART om zeker te zijn dat jouw slot voldoet aan de voorwaarden. De verhalen over verzekeraars die niet uitkeren omdat niet aan de voorwaarden is voldaan zijn legio. Niet alleen mensen maar ook regeltjes zijn veranderlijk. 

 

Extra info:

 

ART slot klasse 4: Diefstalslot voorzien van 4 sterren, erkend door Stichting ART.

 

Motoralarm SCM klasse M2: bestaande uit een systeem dat automatisch inschakelt en het op eigen kracht verplaatsen van de motor verhindert, alarmering middels noodstroomsirene, uitgebreid met kanteldetectie:

  • Blokkering met aanvalsbestendigheid minimaal 3 minuten +
  • Optische signalering +
  • Bewegingsdetectie +
  • Akoestische signalering door middel van een noodstroomsirene

Motoralarm SCM klasse M3: bestaande uit een systeem van de klasse M2 dat voldoet aan de eisen van SCM voorschrift MF-04, aangevuld met een volgsysteem dat aan de eisen van het SCM voorschrift TT03 voldoet.

 

08-04-2018: Cee Bailey's verlaat motormarkt

Windschermen op een motor is altijd weer een hot issue. Wat voor de een een goed scherm is, voldoet niet voor de ander. Uiteraard heeft dit te maken met zaken als: lengte van de berijder, zithoogte en dergelijke. Het is dus niet verwonderlijk dat er meerdere bedrijven zijn die aan de verschillende behoeftes proberen te voldoen. Een daarvan was Cee Bailey's. Zelf heb ik nooit een scherm van deze firma gehad maar de kritieken die ik her en der op fora en in nieuwsberichten gelezen heb waren over het algemeen lovend. Het slechte nieuws: vanaf nu zal je schermen van dit merk alleen nog op de 2e hands markt vinden omdat Cee Bailey's gestopt is met de productie van windschermen voor motoren. Cee Bailey's gaat zich uitsluitend bezig houden met de luchtvaart.

 

23-02-2018: Pinlock Zonnevizier

Pinlock is alom bekend om zijn anticondens-vizier dat aan de binnenzijde van het originele helmvizier aangebracht moet worden, maar brengt nu ook een meekleurend vizier op de markt dat aan de buitenkant moet worden aangebracht. Lees verder op: nieuwsmotor.nl