Bij dit artikel wordt uitgegaan van de BMW K1600 zescilinder. Bij Adaptieve bochtenverlichting wordt via een beweegbare spiegel de lichtbundel steeds op de goede plek op het asfalt gericht. Soms zijn nieuwe uitvindingen zo eenvoudig en zo simpel, dat je je afvraagt waarom nooit iemand eerder op het idee is gekomen. Bij een motorfiets is de verlichting van de rijbaan best problematisch. De koplamp zit doorgaans immers vast aan het balhoofd en bij veerbewegingen beweegt dat balhoofd zomaar 10 a 15 centimeter (of bij allroads en offroads tot wel 25 cm) op en neer. Dat heeft enorme invloed op de verlichting van het wegdek als je in het donker rijdt. De lichtbundel kan het ene moment in de bomen schijnen (bij acceleratie) en het andere moment juist diep wegkruipen onder het voorwiel en bij hard remmen nog maar een paar meter asfalt voor je verlichten. En ook in scherpe bochten wordt de rijbaan door het schuinhangen nauwelijks nog verlicht. Bij de K1600 past BMW daarom voor het eerst de optionele adaptieve bochtenverlichting toe: de lichtbundel van het dimlicht wordt door twee elektromotoren continu bijgeregeld en optimaal afgeregeld. Over de lichtopbrengst hebben de nieuwe K1600GT en GTL niets te klagen. Links en rechts zitten twee forse H7-multireflectorschijnwerpers voor het groot licht. Deze worden omgeven door twee LED-lichtkransen (Angle Eyes) als stadslicht. Deze lichtringen kennen we vanuit de BMW auto en geven de K1600 een heel eigen gezicht. Tussen deze twee grootlicht-lampen zit een standaard Xenon-dimlicht. Dit dimlicht schijnt niet direct op de rijbaan, maar steekt schuin van onderen af in de koplamp en wordt via een spiegel op het wegdek geschenen. Door het bewegen van de Xenon-lens kan de hoogte van de lichtbundel worden gevarieerd. Daarnaast kan de lichtbundel van het dimlicht van koplamp ook adaptief worden aangepast aan de hellingshoek van de motor, tot maximaal 25 graden en dat gebeurt via de spiegel schuin boven de Xenonlamp. In de standaarduitvoering zit die spiegel vast, bij aanschaf van het 989 euro kostende veiligheidspakket wordt ook de spiegel via een snelle elektromotor continu versteld en past de computer de lichtbundel dus automatisch in twee richtingen aan. Laten we beginnen met de hoogteregeling van de Xenon-koplamp. Deze zit dus standaard op elke K1600. Bij het starten zie je de lichtbundel even op en neer zwenken, waarna hij de ideale positie inneemt en ca. 50 meter voor je op het asfalt schijnt om te voorkomen dat je andere weggebruikers verblindt. Omdat de Xenon-lens kan bewegen blijft de lichtbundel op de K1600 ten allen tijde zo gericht, onafhankelijk van de belading en duo gebruik. Zelfs het duiken bij het remmen wordt direct gecompenseerd en de lichtbundel blijft goed vooruit schijnen. Hiervoor zit er dus een kleine elektromotor aan de scharnierende lens. Die elektromotor krijgt zijn commando's vanuit een centrale stuureenheid die voorin de kuip zit. Deze stuureenheid krijgt weer signalen van twee sensoren die zijn gekoppeld aan de voor- en achtervork. Die meten dus meerdere keren per seconden hoe diep de voor- en achtervering zijn ingeveerd en passen daar direct de hoogte van koplamp op aan. Zodoende blijft het licht dus in principe onder alle omstandigheden mooi recht vooruit schijnen. Optioneel kan er dus daarnaast ook nog voor de "Adaptieve bochtenverlichting" gekozen worden op de K1600. Dan blijft het licht dus niet alleen steeds mooi recht vooruit schijnen, maar kantelt ook nog eens de spiegel boven de Xenon-lens en wordt de lichtbundel ook in de bochten aangepast aan de hellingshoek van de motor. Normaal zie je in de bochten het licht helemaal wegkruipen onder de motor, zodat je als het ware een donker zwart gat instuurt. Door het kantelen van de spiegel wordt er in de binnenbocht beduidend meer verlicht en zie je opeens veel beter waar je naar toe rijdt. Door de combinatie van de twee elektromotoren wordt het licht door de centrale rekenunit dus continu over twee assen (hoogte en breedte) versteld, zodat er een optimale lichtbundel op het wegdek wordt geschenen. In de praktijk wordt de richting van de lichtbundel dus continu en meerdere keren per seconde bijgesteld in vloeiende beweging, zonder dat je er vanuit het zadel iets van merkt. Behalve dan dat je altijd licht op het asfalt hebt, ook als je een scherpe bocht instuurt. Dan blijft de rijbaan beduidend beter verlicht, zonder dat tegenliggers op een bochtige weg verblind worden. Voor de aansturing van de beweegbare spiegel krijgt de regelunit zijn commando's uit de onder de buddyseat geplaatste sensorbox. Daarin zitten twee gyroscopen die de hellingshoek van de motor bepalen. Deze gegevens zijn in eerste instantie bedoeld voor de DTC tractiecontrole, maar via het CAN-bus-systeem van de moderne BMW's is diezelfde informatie dus ook beschikbaar voor andere zaken, zoals dus de adaptieve bochtenverlichting. Nu begrijp je ook meteen waarom deze moderne bochtenverlichting alleen in combinatie met de DTC tractiecontrole leverbaar is: ze maken beide gebruik van dezelfde (kostbare) sensor onder het zadel die de hellingshoek van de motor meet. Overigens is de adaptieve bochtenverlichting ook nog uitgerust met een zogenaamde daglichtsensor en bij gebruik overdag staat de spiegel gewoon stil. Alleen bij ritten in het donker kantelt die spiegel mee met de bewegingen van de motor (dus bij elke stuurbeweging) om de rijbaan bij nachtelijke ritten zo optimaal mogelijk te verlichten. Bijzonder is tot slot ook de aanpassing aan linksrijdend verkeer. Officieel moeten wij van het vaste land van Europa bij een ritje naar Engeland met een stukje tapje op de koplamp voorkomen dat we de Engelse linksrijders met onze rechtsgeoriënteerde koplamp verblinden bij een ritje in het donker. Op de K1600 is dat puur een instelling in het menu op het dashboard. Normaal gesproken staat de spiegel in de basis-stand rechts een tikje hoger als links, zodat de lichtbundel de weg aan de bermkant wat meer verlicht. Kies je in het menu voor "linksrijdend verkeer" dan wordt de standaardpositie van de spiegel aangepast en schijnt hij juist links wat meer op de berm. Tja, hoe simpel kan het zijn. Het ligt in de lijn der verwachting dat we deze nieuwe koplamptechniek in de toekomst ook op andere BMW's gaan tegenkomen. Op de bestaande modellen is dat lastig omdat de koplampunit nogal wat plaats inneemt en de ruimte op de huidige modellen niet toereikend is. Overigens is de techniek van de Adaptieve bochtenverlichting geen 100% eigen BMW-ontwikkeling, maar werd het basisidee bedacht door een Oostenrijks toeleveringsbedrijf uit de automobielindustrie. BMW heeft het idee echter uitgewerkt en geperfectioneerd en mag deze techniek daarom de komende jaren exclusief gebruiken, pas daarna komt het ook 1 op 1 beschikbaar voor andere fabrikanten.
Bron: Motoplus.nl
BMW heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Vandaar de veiligheidsfeature: dynamic brake light. Dynamisch remlicht in goed Nederlands, dat op zes modellen beschikbaar wordt. Het systeem functioneert als een normaal remlicht, wanneer je echter boven de 50 km/uur hard remt wordt in twee fases het achteropkomende verkeer extra gewaarschuwd. In fase 1 begint het remlicht in een frequentie van 5Hz (vijf keer per seconde) te knipperen, additioneel worden in fase 2, wanneer de snelheid onder de 14 km/uur komt, automatisch de alarmlichten geactiveerd. Deze blijven aan tot de snelheid weer boven de 20 km/uur komt. Het Dynamic Brake Light wordt als optie aangeboden, in combinatie met ABS Pro De K1600-modellen zijn er standaard mee uitgerust.
Een plotseling opdoemende hindernis kan bij elke motorrijder een schrikreactie oproepen. En als dat in een bocht gebeurt komt daar nog een extra risico bij: de wielen kunnen gaan blokkeren, de motor wil rechtop gaan staan en is nauwelijks nog te controleren. Onder zulke omstandigheden reduceert ABS Pro, ook bij snelle rem-ingrepen, abrupte veranderingen in het stuurkarakter en daardoor blijft de motorfiets ook tijdens sterke remmanoeuvres in bochten bestuurbaar. ABS Pro is een innovatieve doorontwikkeling van het beproefde BMW Motorrad ABS: naast de noodzakelijke gegevens die een conventioneel systeem meet, let ABS Pro ook op de hellingshoek van de motorfiets in de bocht. Op grond van deze meting kan de remdruk optimaal gedoseerd worden opgebouwd.
YouTube kanaal Luc (motorvideo's)
© 2015 - 2024 Luc Horbach