LEES HIER HET LAATSTE NIEUWS M.B.T. diverse GS modellen


28-01-2024: Nu al terugroepactie BMW R1300GS

De BMW R1300GS is sinds eind 2023 leverbaar, maar nu is er al terugroepactie gestart. De terugroepactie komt bovenop het nieuws dat de BMW R1300GS cardan aandrijving ook al niet onderhoudsvrij blijkt. Iedere 80.000 km moet deze namelijk vervangen worden. De terugroepactie van de BMW R1300GS die BMW Motorrad nu opzet, heeft echter een andere oorzaak. Er bestaat namelijk de mogelijkheid op brand rondom het startrelais en startmotor.

Lees het volledige artikel op nieuwsmotor.nl

 

12-01-2024: BMW R 1250 GS Adventure: nu als Ultimate Edition

BMW brengt zijn R 1250 GS Adventure Ultimate Edition uit. Nagenoeg alle beschikbare opties en accessoires zitten op deze motorfiets. Detailfoto's: zie boven (klik op foto voor vergroting)

 

We beginnen bij het uiterlijk van de Ultimate Edition. Hij heeft namelijk speciale kleurstellingen en Option 719 componenten. Hij is in de eerste plaats uitgevoerd in de stijlvariant Triple Black, met de kleuren Black storm metallic/Black/Achat grey. Het pakket Option 719 stijlvariant Shadow biedt componenten van gefreesd aluminium in zwart/zilver. Het pakket omvat een motorblokafdekking, kleppendeksels, bobinekap, olievulplug en zwarte kunststof sliders op de kleppendeksels. Tot de uitrusting behoort ook het pakket Option 719 stijlvariant Shadow II met rem- en koppelingshendels, voetsteunen, voetrempedaal, schakelpedaal, expansiereservoirdeksels en spiegels van gefreesd aluminium in zwart/zilver. Verder heeft hij speciale ‘Ultimate Edition’-badging op de spiegelkappen, het stuur en de aluminium koffers.  

 

Op het gebied van het motorblok verandert er dan weer niets. Dezelfde beproefde 2-cilinder boxermotor, met een cilinderinhoud van 1.254 cm3 is terug te vinden. Deze voldoet aan de nieuwe Euro 5-emissienorm levert 136 pk en 143 Nm. Verder is de motor wel voorzien van een verwarmbare buddyseat en een anti diefstal-alarmsysteem. Tot de opties behoren ook de goudkleurige kruisspaakwielen, de Enduro aluminium motorbescherming. Daarnaast staan er ook een getinte windgeleider, een hoog windscherm en een driedelige aluminium kofferset op het menu.

 

Snufjes:

De BMW krijgt standaard het Touring pakket mee, met onder meer navigatievoorbereiding en cruise control. Daarnaast vind je het Comfort pakket met verchroomde uitlaatbochten, design uitlaat, bandenspanningscontrole, verwarmbare handvaten en Keyless Ride terug. Het Dynamic pakket van de Ultimate Edition heeft de Rijmodi Pro functie, om het rijkarakter te individualiseren. Dynamic Engine Brake Control is een component van Rijmodi Pro, die stabiliteit bij het remmen verhoogt. Het Dynamic pakket biedt verder de Schakelassistent Pro, terwijl Dynamic ESA automatisch de schokdemping en veerspanning aanpast aan de rijmodi Road, Dynamic en Enduro.

 

De Ultimate Edition heeft verder standaard het Licht pakket met adaptieve bochtverlichting, dagrijverlichting met koplamp Pro, LED-verstralers en multifunctionele richtingaanwijzers achter. Het pakket omvat ook cruise verlichting voor, met gedimd brandende richtingaanwijzers. Standaard heeft elke BMW R 1250 GS sowieso systemen als BMW Integral ABS pro en Hill Start Control Pro. De BMW R 1250 GS Adventure Ultimate Edition staat vanaf 10 februari 2024 in de showroom en kent een consumentenadviesprijs vanaf 32.950 euro. De prijs is inclusief BTW, BPM, een bijbehorende Ultimate Edition sleutelhanger en een korting van ruim 2.600 euro.

Bron: motor.nl

 

16-12-2023: BMW bevestigt nieuwe GS-modellen voor 2024-2025

De familie is nog lang niet compleet. Na de R 1300 GS kondigt BMW officieel nog enkele andere nieuwe modellen aan. De modelnamen zijn inmiddels geregistreerd. Naast de R 1300 GS kunnen we ook uitkijken naar de M 1300 GS, R 1400 GS en de GS Adventure.

 

BMW, dat al een dominante positie inneemt in het segment van grote trailmotoren met zijn GS-modellen, breidt zijn aanbod verder uit in 2024 en 2025. De GS-familie blijft groeit na de nieuwe R 1300 GS. Tegen zomer 2024 kunnen we meer informatie verwachten over het Adventure-model. Deze variant staat bekend om zijn grotere actieradius dankzij een indrukwekkende brandstoftank van 30 liter. In feite vertegenwoordigde de R 1250 GSA bijna 50% van de totale verkoop van de R 1250 GS in de afgelopen twee jaar. Het is duidelijk dat BMW niet bereid is om zo’n succesvolle prestatie en hoge verkoopvolumes te negeren.

 

De toekomstige GS Adventure zal sterk gericht zijn op touring en zal zelfs nog verder in het territorium van de R 1250 RT doordringen. En we hebben al wat details over deze aankomende motorfiets:

  • Hij zal worden gebouwd op het platform van de R 1300 GS.
  • Er bestaat een mogelijkheid dat hij wordt uitgerust met een boxermotor met een grotere cilinderinhoud (R 1400 GS), maar dit is nog niet bevestigd.
  • Het chassis zal worden aangepast om plaats te bieden aan de grote brandstoftank en er zal een achtersectie zijn die ontworpen is om meer bagage te vervoeren en het comfort voor de passagier te verbeteren.
  • Er kunnen ook wijzigingen komen aan de voorkuip, zodat deze meer bescherming biedt en mogelijk aanpassingen aan het dashboard.
  • De GS Adventure zal zich steeds meer richting Grand Touring begeven, waarmee hij subtiel concurreert met de RT.

Wat brengt een M 1300 GS ons?

De komst van de M 1300 GS roept verschillende vragen op. Is deze motorfiets meer gericht op sport-road of sport-offroad? Als hij voornamelijk bedoeld is voor serieus offroad -gebruik, welke veranderingen kunnen we dan verwachten? Zullen er langere veerwegen zijn in de ophanging? Krijgt hij 21/18-inch spaakwielen zoals bijvoorbeeld KTM’s Adventure 1290 R? Misschien wordt het chassis lichter gemaakt? Het is moeilijk te zeggen, vooral omdat BMW onlangs heeft gezegd dat offroadgebruik invloed kan hebben op de betrouwbaarheid van hun GS-modellen op lange termijn. Wat natuurlijk niet zo heel vreemd is…

 

Aan de andere kant, als de toekomstige M 1300 GS meer gericht zou zijn op sport-road rijden, wat zou daar dan bij komen kijken? Grotere remmen lijken onwaarschijnlijk. Meer vermogen is ook niet echt nodig gezien het al indrukwekkende vermogen van de nieuwe boxermotor. Misschien krijgt de M 1300 GS een meer gepolijste en sportieve uitstraling, met accessoires die passen bij zijn status als ‘de krachtigste letter ter wereld’. En begint het prijskaartje dan bij minimaal €30.000,-?

 

Al met al stelt de komst van de M 1300 GS BMW wel in staat om het assortiment premium motorfietsen verder uit te breiden, naast modellen zoals de Option719 Tramuntana, Triple Black en de toekomstige M 1000 XR.

Bron: motor.nl

 


detailafbeeldingen BMW R1300gs (klik op afbeelding voor vergroting)


 

16-10-2023: BMW Motorrad presenteert het Vario bagagesysteem voor de BMW R 1300 GS

 

BMW Motorrad introduceert nu voor de nieuwe R 1300 GS een geavanceerd Vario bagagesysteem, bestaande uit twee Vario zijkoffers en een Vario topkoffer. Dit vernieuwde design heeft aluminium accenten die, gecombineerd met een zwarte kunststof behuizing, harmonieus samengaan met de R 1300 GS.

 

Het nieuwe Vario bagagesysteem legt de lat weer hoger qua technologie en functionaliteit. Een belangrijke innovatie is de elektrificatie van het systeem. Elektronische apparaten kunnen nu worden opgeladen in de linkerkoffer via een USB-A oplaadpoort, met nog een poort in de topkoffer. Geïntegreerde verlichting in de koffers maakt het laden en lossen bij weinig licht eenvoudig.

 

 

De koffers zijn nu ook geïntegreerd in het standaard radioslot van de BMW R 1300 GS. Mocht de radiosleutel verloren gaan, dan is er ook een mechanische sleutel beschikbaar. De opslagcapaciteit is variabel, met een totale capaciteit tot 97 liter. Door de koffers uit te breiden, kan hun volume vergroot worden, en het volume van de topkoffer kan groeien van 28 naar maximaal 36 liter.

 

Voor extra opslagmogelijkheden zijn er aan de buitenkant van de Vario-koffers en de topkoffer praktische bevestigingspunten. De Vario-koffers kunnen elk een last van 10 kg dragen, terwijl de topkoffer een limiet van 6 kg heeft, wat resulteert in een totale draagkracht van 26 kg. Aan de buitenzijde kunnen extra tassen worden bevestigd met spanbanden, dankzij de bevestigingsoogjes op de koffers.

 

Als toevoeging aan het BMW Motorrad-accessoireassortiment zijn er praktische Vario binnentassen beschikbaar voor zowel de Vario-koffers als de topkoffer, met volumes variërend per tas. De tassen zijn ontworpen voor gebruiksgemak, met een grote hoofdtas en een kleinere aanvullende tas. Deze extra tas kan ook als handtas worden gebruikt, ideaal voor korte stops.

 

De maximale snelheid met het Vario bagagesysteem is 180 km/u. Het is belangrijk op te merken dat dit nieuwe systeem niet compatibel is met eerdere modellen zoals de BMW R 1250 GS.

Bron: motor.nl

 

08-10-2023: Techniek 2024 BMW R 1300 GS: tot op het laatste moertje ontleed.

Bovenstaande is de titel van een "premium publicatie" die sinds vandaag op motor.nl te lezen is. Ik heb het op deze site al eerder gezegd: artikelen of reportages met de premium aanduiding zijn alleen te lezen door leden van motor.nl. Om geen conflict te krijgen met de dames en heren van de site, zal ik dus nooit premium artikelen kopiëren en op deze site publiceren. Voor geïnteresseerden: voor 30€ per jaar kun je lid worden, de premium zaken lezen én ook nog Moto73 en Promotor gratis lezen / downloaden. En......nee ik heb geen aandelen in de site motor.nl :-)

 

Terugkomend op het artikel, dat op naam staat van Peter Aansorgh (wie kent hem niet zou ik zeggen) worden onder meer besproken:

  • Frame
  • Motorblok
  • Vering
  • Verlichting

Ondanks dat ik de titel ietwat opportunistisch vind, is het zeker de moeite waard om te lezen!


afbeeldingen BMW R1300gs - beschrijving / details zie beneden!

 

28-09-2023: Persbericht BMW Motorrad met alle features van de nieuwe R1300GS

De presentatie van de nieuwe R1300GS is een feit en is onderstaand te zien voor degenen die het gemist hebben. Onderstaand de beschrijving van de GS zoals verwoord in het officiële BMW Motorrad persbericht:

 

 

Met de BMW R 80 G/S ontketende BMW Motorrad meer dan vier decennia geleden een destijds nieuw segment: dat van de touring enduro’s. De BMW GS met boxermotor is sindsdien de onbetwiste leider in een competitief veld. Om die positie in de toekomst vast te houden heeft BMW Motorrad gekozen voor een bijna compleet nieuw ontwerp voor de R 1300 GS, met een indrukwekkende gewichtsverlaging van 12 kg ten opzichte van de R 1250 GS.

 

In het ontwerp staat andermaal de legendarische tweecilinder boxermotor centraal, maar dan van een compacter formaat doordat de versnellingsbak onder de motor is gesitueerd en dankzij de nieuw ontwikkelde aandrijving voor de nokkenassen. Uit een cilinderinhoud van exact 1.300 cc levert de nieuwe boxer een vermogen van 107 kW (145 pk) bij 7.750 toeren per minuut en een koppel van 149 Nm bij 6.500 toeren per minuut. Daarmee is dit de krachtigste BMW boxermotor ooit in serieproductie.

 

In het rijwielgedeelte speelt het uit plaatstaal opgebouwde frame de hoofdrol met een duidelijk toegenomen montageruimte voor componenten en met een grotere stijfheid ten opzichte van het voorgaande GS-frame. Het aangeschroefde achterframe is nu van gegoten aluminium en bestaat dus niet meer uit stalen buizen. De nieuwe EVO Telelever voorwielgeleiding en de herziene EVO Paralever achterwielgeleiding dragen bij aan de toegenomen stuurprecisie en rijstabiliteit.

 

Nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment als optie af fabriek, met dynamische aanpassing van schokdemping en vering en ook beladingscompensatie.

De van de GS reeds bekende Dynamic ESA Next Generation voor elektronisch geregelde demping en vering aan de achterzijde levert al een hoog niveau van veiligheid en rijplezier op diverse ondergronden. De nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) gaat nog een stap verder door de dynamische aanpassing van de demping voor en achter met tegelijk aanpassing van de veerwegen (veerstijfheid) – afhankelijk van de gekozen rijmodus, omstandigheden en manoeuvres. De automatische aanpassing van de vering zorgt ook voor beladingscompensatie. Ofwel solo rijdend, met z’n tweeën of met flink wat bagage, DSA garandeert een nog hogere mate van veiligheid, prestaties en comfort.

 

Adaptieve hoogteregeling en sportstand voor wielophanging optie af fabriek.

Uitsluitend in combinatie met het optionele DSA af fabriek zijn er nog twee opties voor de wielophanging van de R 1300 GS: adaptieve hoogteregeling en een sportstand. De adaptieve hoogteregeling past de rijhoogte automatisch aan afhankelijk van de rijcondities, zodat het grootst mogelijke comfort gegarandeerd is zonder concessies te doen aan rijdynamiek en de vrijheid bij het schuin aansnijden van bochten. De sportstand vergroot de veerweg voor en achter met 20 mm. Deze optie is specifiek ontwikkeld voor offroad gebruik.

 

Vier rijmodi nu standaard. ‘Enduro’ voor verbeterde offroad-ervaring.

De nieuwe BMW R 1300 GS biedt in standaarduitvoering de keuze uit vier rijmodi. De van het voorgaande model bekende standen ‘Rain’ en ‘Road’ en de op efficiënte gerichte rijmodus ‘Eco’ zijn aangevuld met de nieuwe modus ‘Enduro’. In deze stand is sprake van een offroad-setup voor betere handling op onverharde ondergrond.

 

Koplampen met Matrix LED verlichting en kenmerkend lichtdesign zijn standaard, evenals innovatieve LED verlichting rondom met in de handkappen geïntegreerde richtingaanwijzers. Headlight Pro optioneel af fabriek.

BMW Motorrad wordt beschouwd als pionier pur sang als het aankomt op veiligheid en daarmee gepaard gaande innovaties. De R 1300 GS heeft dan ook een nieuwe, zeer kleine full LED koplamp met een opvallende lichticoon. Deze verlicht de weg met een tot dusver ongekende helderheid, waardoor de motorfiets beter opvalt in het verkeer. De koplamp bevat twee LED units voor dim- en grootlicht plus nog eens vier LED units voor dagrijverlichting en zijverlichting. Vernieuwend zijn de in de handkappen geïntegreerde LED richtingaanwijzers. Met de optionele uitrusting Headlight Pro beweegt de LED koplamp in de bocht mee voor een optimale verlichting van de weg.

 

Riding Assistant met Active Cruise Control, Front Collision Warning en Lane Change Warning voor veilig en gemakkelijk motorrijden.

De nieuwe BMW R 1300 GS is uitgerust met de nieuwe optie Riding Assistant, bestaande uit de componenten Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW). Active Cruise Control (ACC) met geïntegreerde afstandsregeling kan worden gebruikt om de gewenste rijsnelheid en de afstand tot de voorligger in te stellen. Front Collision Warning met remfunctie is ontwikkeld om aanrijdingen te voorkomen en letsel te beperken. Lane Change Warning monitort rijstrookmarkeringen links en rechts en helpt om veilig van rijstrook te wisselen via waarschuwingen in de achteruitkijkspiegels als zich voertuigen in de dode hoek bevinden.

 

De nieuwe R 1300 GS: het hoogste niveau van touring- en offroad-expertise in een attractieve basis stijlvariant en optionele stijlvarianten Triple Black, GS Trophy en Option 719 Tramuntana.

Het geheel nieuwe design van de R 1300 GS is gebaseerd op de traditionele GS ‘flyline’, maar dan met een extreem compacte uitstraling en significante gewichtsverlaging. Opvallend is de vlakkere bovenzijde van de tank, die de ‘flyline’ zeer dynamisch, licht en toegankelijk maakt. Aansluitend op de centrale cover over de aluminium tank biedt het zadel van de R 1300 GS een kenmerkend enduro-achtig silhouet. De tankcover is gemaakt van dezelfde bekleding als het zadel.

 

De basisversie van de BMW R 1300 GS vertolkt perfect de boodschap die het BMW Motorrad ontwikkelingsteam de nieuwe GS wil meegeven: compact arrangement van componenten, hoge mate van functionaliteit van de uitrusting en alles gefocust op de essentie. Deze stijlvariant is uitgevoerd in Lightwhite unilak. In combinatie met zijn scherpe lijnenspel en erg strakke verschijning komt de R 1300 GS gespierd over en draagt hij het thema van de boxer GS uit in zijn meest pure vorm.

 

TripleBlack is als stijlvariant van de boxer GS al vele jaren populair. In dit kleurenschema oogt de R 1300 GS masculien, samen met de exclusieve oppervlakken. De afwerking in Racingblue metallic zet de toon bij de stijlvariant GS Trophy. Met rode en witte biezen en het in wit metallic mat uitgevoerde achterframe staat de GS Trophy symbool voor het hoogste niveau van prestaties en sportief offroad rijden.

 

De R 1300 GS showt zijn exclusieve en technisch geavanceerde kant in de stijlvariant Option 719 Tramuntana. Deze combineert goudkleurige wielen met gekruiste spaken met een kwalitatief hoogwaardige afwerking in Aurelius Green metallic en componenten van gefreesd aluminium.

 

In Nederland is de BMW R 1300 GS beschikbaar voor een consumentenadviesprijs vanaf €23.250,- inclusief BTW en BPM.

 

The highlights van de nieuwe BMW R 1300 GS:

  • Compleet nieuw ontworpen boxermotor met daaronder gemonteerde versnellingsbak en BMW ShiftCam technologie voor variabele kleptiming en kleplifthoogte aan de inlaatzijde.
  • Krachtigste BMW boxermotor ooit.
  • Krachtige respons over het gehele toerenbereik, zeer gunstig brandstofverbruik en dito uitstoot, soepele en verfijnde motorloop.
  • Vermogen en koppel: 107 kW (145 pk) bij 7.750 toeren per minuut en 149 Nm bij 6.500 toeren per minuut.
  • Geoptimaliseerd antipingel sensorsysteem.
  • Compleet herziene wielophanging met een hoofdframe van plaatstaal en achterframe van gegoten aluminium. Nog meer stuurprecisie en rijstabiliteit dankzij nieuwe EVO Telelever met flex element voorwielgeleiding en herziene EVO Paralever achterwielgeleiding.
  • Gewichtsreductie van 12 kg ten opzichte van uitlopende R 1250 GS.
  • BMW Motorrad Full Integral ABS standaard.
  • Vier rijmodi standaard.
  • Motorsleepregeling (MSR), Dynamic Brake Assist (DBC) en Hill Start Control (HSC) standaard.
  • Rijmodi Pro met extra rijmodi optioneel af fabriek.
  • Dynamic Traction Control (DTC) standaard.
  • Elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA) als optionele uitrusting af fabriek, met dynamische aanpassing van demping en vering voor en achter, inclusief beladingscompensatie.
  • Adaptieve hoogteregeling en sportstand voor wielophanging als opties af fabriek.
  • Nieuwe matrix LED koplamp standaard.
  • Headlight Pro met adaptieve bochtverlichting als optie af fabriek.
  • Handkappen met geïntegreerde richtingaanwijzers.
  • Lithium-ion accu met Battery Guard (servicefunctie via BMW Motorrad App) standaard.
  • Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie standaard.
  • Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) en Lane Change Warning (SWW) voor veilig en gemakkelijk motorrijden als optionele uitrusting.
  • Smartphone oplaadcompartiment met geïntegreerde USB aansluiting en 12 volt aansluiting standaard.
  • Verwarmbaar zadel voor rijder en passagier als optionele uitrusting af fabriek.
  • Stuurverhoger tot aan 30 mm als optie af fabriek.
  • Breed aanbod aan zadelhoogtes als optie af fabriek.
  • Connectiviteit: multifunctioneel instrumentencluster met 6,5 inch fullcolour TFT display en talrijke features standaard.
  • RDC, Keyless Ride, verwarmbare handvaten standaard.
  • Intelligent Emergency Call standaard in Nederland
  • Attractieve basisvariant en stijlvarianten Triple Black, GS Trophy en Option 719 Tramuntana.
  • Uitgebreid aanbod optionele uitrustingen en Originele BMW Motorrad Accessoires.

Uitgebreide standaarduitrusting van de nieuwe BMW R 1300 GS ten opzichte van uitgaande GS:

  • Verwarmbare handvaten.
  • Keyless Ride (stuurslot, contact en tankslot).
  • RDC.
  • MSR.
  • BMW Motorrad Full Integral ABS Pro.
  • Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie.
  • Lithium-ion accu.
  • Handkappen met geïntegreerde richtingaanwijzers.
  • Intelligent Emergency Call (eCall)
  • 3 jaar fabrieksgarantie

Bron: BMW Motorrad

 


Wil je nog meer lezen over het vernieuwde succesnummer van BMW Motorrad, kijk dan naar DIT artikel op motor.nl


Presentatie bmw motorrad R 1300 GS

 

23-09-2023: Gelekte foto's van de R1300GS model 2024.

Kort voor de officiële presentatie (28-09-2023) zijn op verschillende sites foto's gelekt van van de nieuw R1300GS. Onderstaand alvast een voorproefje van wat komen gaat. (klik op de afbeelding voor vergroting) Meest opvallend zijn de koplamp, die wat lagen in het voorfront gepositioneerd is en uiteraard de cylinderkop van het nieuwe 1300 cc blok. Geruchten die de ronde doen: naar verwachting krijgt de GS adaptive cruise control en er wordt zelfs gespeculeerd over dode hoek waarschuwing in de spiegels. Beide genoemde opties lijken mij zeer aannemelijk. Op de overige nieuwtjes is het dus nog even wachten tot de 28e tijdens de grote onthulling.

 

 

07-09-2023: Bekijk onderstaande introductie video van BMW Motorrad van de BMW F 800 GS, F 900 GS en de F 900 GS Adventure. Wil je alle ins and outs weten van deze modellen, download dan de PDF file met alle info hier beneden.

 

Download
Info: BMW F 800 GS, F 900 GS and F 900 GS Adventure
Wil jij alle ins and outs weten van de BMW F 800 GS, F 900 GS en de F 900 GS Adventure? Download dan deze PDF file met alle info over deze modellen!
BMW_Motorrad_presents_the_new_BMW_F_900_
Adobe Acrobat document 483.2 KB

06-09-2023: 7 september 17.00 uur presenteert BMW motorrad de F900GS

BMW motorrad zal op hun YouTube kanaal de opvolger van de F750GS en de F850GS / Adventure, de F900GS presenteren. Diverse Engelse sites hebben hier melding van gemaakt. Persoonlijk was mij dit nieuws ontgaan. Inderdaad staat HIER "Hungry For More | #SpiritOfGS" gepland. Aangezien de presentatie van de R1300GS gepland staat voor 28 september, kan het hier alleen maar gaan om de F serie GS . Ik ben benieuwd waarmee BMW Motorrad ons gaat verblijden. Voor wat de specificaties van het blok betreft zullen er waarschijnlijk weinig verrassingen zijn. Het 895cc paralleltwin blok dat ook al is te vinden in de F900R en F900XR, levert 105 pk (77 Kw) en 92 Nm, waarmee het koppel hetzelfde is gebleven als in de 850cc voorganger. Mijn persoonlijke mening over deze 900GS zal binnenkort te lezen zijn op deze site.

 

16-08-2023: Wat is er zo speciaal aan de R1250GS ULTIMATE edition?

Als je een motorfiets wilt bewaren voor het nageslacht moet je de eerste versie van het model hebben of de laatste van een serie. Eigenaren van een originele BMW R 80 GS hebben een kostbare motorfiets in handen. Rijders van de BMW R 1250 GS Ultimate Edition, de laatste versie uit de 1250-serie die begon in 2012, kunnen rekenen op een waardevaste motorfiets. Maar moet je alleen daarom een BMW R 1250 GS Ultimate Edition hebben?

 

Unieke accessoires

De reden waarom BMW de R 1250 GS Ultimate Edition brengt is natuurlijk omdat er een opvolger komt… Daar kun je op wachten, maar weet wel dat de R 1250 GS Ultimate Edition verrijkt is met zo’n beetje alle BMW-elektronica, speciale accessoires en met op maat gemaakte 719-details. Ook valt de Ultimate Edition op met z’n Triple Black finish, zwarte radiator afdekking ‘Style’ en grote, zwarte carterbescherming voor als je offroad gaat.

 

Blijvend icoon

De BMW R 1250 GS Ultimate Edition is het laatste model uit de fameuze 1250-serie. Deze reis-enduro’s zijn al jarenlang de meest populaire motorfietsen ter wereld. Dat is niet voor niets, want naast veiligheid en rijeigenschappen staat de GS-serie vooral bekend als avonturenmotor waarmee je overal ter wereld nieuwe verhalen maakt die je tot in eeuwigheid van dagen zult blijven herinneren. De R 1250 GS Ultimate Edition – met unieke gravure op het stuur – is het model dat stijl verbindt met avontuur. Want stijlvol is de R 1250 GS Ultimate Edition zeker.

 

Gelimiteerde oplage

Speciale modellen hebben als voordeel dat er niet zo heel veel van worden gebouwd. Dat maakt zo’n limited edition later tot veel gezochte modellen en dat is van invloed op de waarde. Dat gaat zeker op voor de R 1250 GS Ultimate Edition, omdat deze BMW voor een sterke prijs – € 29.950,- – is uitgerust met zo’n beetje alle elektronische rijhulpen en comfortaccessoires:

  • ABS Pro
  • DTC
  • Hill Control
  • Dynamic ESA
  • Rijmodi Pro met HSC Pro
  • DBC
  • MSR
  • Adaptieve bochtenverlichting
  • Altijd de beste versie

Jarenlang hebben honderdduizenden motorrijders plezierige tochten gereden op een model uit de R 1250 GS-serie. Gezamenlijk hebben ze miljoenen kilometers over asfalt, zand- en gravelwegen en woestijnpistes gereden. Dat heeft een schat aan ervaringsgegevens opgeleverd waardoor BMW de R 1250 GS vanaf 2012 – het introductiejaar – steeds wist te verbeteren en verfijnen. Al die wetenschap concentreert zich nu in de laatste versie van een geliefde reis-enduro: de R 1250 GS Ultimate Edition. Is dit dan de beste versie van de 1250 GS-familie? Dat durven we niet te beweren, maar het is wel de meest begerenswaardige.

Bron: motor.nl

 

03-07-2023: 100 jarig BMW motorrad onthult op 28 september de nieuwe R1300GS

Op 28 september 2023 wordt tijdens de feestelijke opening van BMW Motorrad Welt in Berlijn ook de langverwachte BMW R 1300 GS gepresenteerd. De nieuwe ‘thuishaven van het merk’ bevindt zich naast de BMW Motorrad-fabriek in Berlijn-Spandau. Tijdens een exclusief openings-evenement wordt de langverwachte BMW R 1300 GS onthuld. Je kunt de openingsceremonie volgen via een livestream op de social mediakanalen van BMW.

 

Nummer 1 miljoen GS-boxer is een Triple Black

Op 21 juni 2023 rolde de 1.000.000ste GS-boxer van de band in de BMW Motorrad-fabriek in Berlijn-Spandau. Het betrof een BMW R 1250 GS Triple Black – zie foto. Sinds 1969 bouwt BMW motorfietsen in Berlijn waar sinds 1980 ook de GS-boxermodellen vandaan komen.

Bron: motor.nl

 

08-05-2023: BMW introduceert de nieuwe R 1250 GS Ultimate Edition

De R 1250 GS Ultimate Edition van BMW is een limited edition met een productie van slechts 2.100 stuks wereldwijd. Het is waarschijnlijk de rijkst uitgeruste en meest exclusieve versie van de best verkochte motorfiets van BMW.

 

Deze nieuwe editie van de BMW R 1250 GS is een eerbetoon aan de meer dan 40 jaar geschiedenis van het model en heeft een hoogwaardige uitrusting die voortkomt uit de Triple Black-uitvoering, aangevuld met enkele unieke details en speciale pakketten. Zelf ben ik niet zo gevoelig voor al die jubileum uitvoeringen tenzij ze echt iets toevoegen (behalve de prijs) Ook in dit geval zou ik kiezen om te wachten op de aankomende nieuwe GS model(len)

Bron: motor.nl (+ mijn persoonlijke noot)

 

20-11-2022: 2023 BMW R 1300 GS krijgt een nieuw chassis

Foto’s bevestigen een vloeistofgekoeld blok en een nieuw chassis van aluminiumlegering. De BMW R 1300 GS is in z’n eindfase aangeland, maar wordt pas in 2023 verwacht.

 

BMW heeft weer een stap gezet met de nieuwe BMW R 1300 GS. Al sinds de zomer van 2021 zien we spionagefoto’s. Er wordt ook al twee jaar gesproken over een nieuw model dat de huidige BMW R 1250 GS gaat vervangen. Zoals we je al vertelden, had de fabrikant uit München nieuwe modelnummers aangevraagd: R1300GS, R1400GS en M1300GS. Deze acroniemen werden in maart 2022 per ongeluk op de officiële BMW-website geplaatst.

 

De aanstaande weg-enduro werd door 1000PS.at gefotografeerd tijdens offroad-tests. Je ziet daarom ook profielbanden om de velgen. Nog niet gespaakt, maar die zullen er vast komen. Achterop de bagagedrager zit een box die de verschillende bedrijfsparameters registreert van de nieuwe GS. Het blok is de gebruikelijke boxer. We zien wel een ander carter en een andere clinderkop en cilinderconstructie. Volledige vloeistofkoeling is zeker en niet alleen voor de verbrandingskamers. De radiatoren zijn groter en er is een ruimte gereserveerd voor de centrale veer van de Telelever-voorvork. De cilinderinhoud zou ongeveer 1300 cc bedragen en ongeveer goed zijn voor een degelijke 140 pk.

 

Laten we naar het chassis gaan. Zoals gezegd hebben we de Telelever voor en achter een nieuwe, enkelzijdige achterbrug van aluminiumlegering. Op deze foto’s valt nog een detail op. Het nieuwe achterframe is gemaakt van een aluminiumlegering en niet langer van staal. Dit zou de fiets ranker moeten maken. Het uiterlijk van de R 1300 GS is volledig nieuw, maar niets is natuurlijk definitief. Het spatbord is nog steeds snavelvormig, terwijl de lichtclusters er nieuw uitzien. Boven de koplamp zit een radar, die aan de achterzijde zit boven de kentekenplaat.

Bron: motor.nl

 

30-03-2022: Nieuwe BMW R1300 GS, R1400 GS en M1300 GS op komst!

Op het internet circuleren alvast enkele spionagefoto’s die een GS-revolutie laten zien: van een nieuwe motor, over een vernieuwd chassis, tot een compleet vernieuwde styling en een radar voor adaptieve cruisecontrole. Bom(metje) in adventureland.

 

Groter blok

Vorige zomer al doken de eerste spionagefoto’s op van de toekomstige GS. Daaruit konden we – behalve de meug naar een voor de gelegenheid opgediepte camouflageprint – opmaken dat de nieuwe een geheel nieuw uiterlijk zou krijgen, voorzien zou zijn van radartechnologie, een nieuw frame aangemeten krijgt én ook het blok op de schop gaat. Daarover gesproken: de krachtbron zou op de nieuwkomer een grotere cilinderinhoud hebben dan de huidige 1254 cc. Dat om zowel vermogen als koppel op peil te houden én tegelijk de norm van Euro5+ (2024) vlot te halen – zowel qua uitstoot als geluid.

 

Niet één, maar drie nieuwe modellen

Tot nog toe was elk bericht rond de BMW R 1300 GS pure speculatie, maar nu zijn er ook aanwijzingen dat de machine er ook daadwerkelijk komt. In een online formulier op een officiële site voor serviceaanvragen van BMW, waarin praktisch elk model van de Beierse motorbouwer wordt opgesomd, duiken immers drie nieuwe modellen op: R1300 GS, R1400 GS en M1300 GS. We hadden al een voorgevoel dat er een grotere GS op komst was, zelfs nadat BMW een patentaanvraag had ingediend voor ‘M1300 GS’. Een overeenkomstige R1300 GS is vrij logisch, maar een R1400 GS is een beetje een verrassing. Ondanks de verschillende naamgeving, gaan we ervan uit dat beide modellen dezelfde cilinderinhoud zullen hebben (tussen 1300 en 1400 cc), vergelijkbaar met de F750 GS en F850 GS, die dezelfde 853 cc twin delen.

 

(Voorlopig) geen Adventure

Spitten we de website verder uit, dan is er voorlopig geen sprake van een Adventure-versie. Al hoeft dat niet te betekenen dat die er helemaal niet komt. Bij de vorige generaties duurde het ook steevast enkele maanden tussen de presentatie van de ‘gewone’ en de lancering van de met grote brandstoftank en langere veerwegen uitgeruste Adventure. Of misschien wordt de R1400 GS wel gewoon de Adventure, wie weet. Wanneer we de flink uit de kluiten gewassen drieling mogen verwachten is niet meteen duidelijk, maar dat ze nu al in de servicedocumenten opduiken, doet vermoeden dat ze de motorbeurzen van eind dit jaar wel halen. Fingers crossed voor een lancering in 2023!

Bron: motor.nl