Wat ik gebruik voor communicatie, navigatie, muziek en telefonie op mijn R1200RT LC.


  • BMW Navigator VI
  • BMW Navigator V (reserve apparaat)
  • Nolan N104 met N-Com B1 bluetooth communicatie systeem
  • iPhone 13 Pro (Prive)
  • iPhone SE (zakelijk)

Spotify via iPhone en BMW Navigator VI op Nolan N-Com B1


Laatst kreeg ik de vraag van een bezoeker van deze site over het streamen van muziek van zijn iPhone via de BMW navigator VI naar zijn Nolan N-Com bluetooth systeem. Toeval, of niet, wilt dat ik exact dezelfde configuratie gebruik. De laatste en enige keer dat ik muziek luisterde op de motor deed ik dat door MP3's af te spelen die opgeslagen stonden op de BMW Navigator V. Geen idee of het direct streamen werkt. Tijd om ff te puzzelen. Na wat klikken in de menu's van de navigator VI en de handleiding van de N-Com B1 van Nolan raadplegen schalde uiteindelijk muziek uit de helm. Als je het trucje eenmaal kent is het gemakkelijk. 

  • Koppel je helm met de Navigator en je iPhone (uiteraard)
  • Open via "apps" de "Mediaspeler" op de Navigator VI
  • Klik in de mediaspeler linksboven op het stekkertje en kies voor de optie "iPhone iPod"
  • Start op je iPhone in Spotify een playlist. Op het scherm van de Navigator zie je de hoes en het nummer in de mediaspeler. Verdere bediening werkt via het scherm van je Navigator.
  • Druk op het bedieningspaneeltje van de N-Com B1 op je helm 2 seconden lang op het pijltje omhoog (volumeknop)

Dit laatste puntje heb ik overigens moeten opzoeken in de handleiding van de B1. 

Dit is dus alles wat nodig is om tijdens een ritje naar Spotify te luisteren.

 

Maar, na aanschaf van de nieuwe iPhone 13 pro, is de hele shit op deze manier weer niet aan de gang te krijgen. De verschillende merken en protocollen blijkt steeds weer een grote gore instabiele bullshit te zijn. Get used to it :-)



Een van mijn vorige Navigatiesystemen was een TomTom 5 waar ik erg tevreden over was. Het systeem, en met name de menu's zijn erg intuïtief (in tegenstelling tot de Garmin en BMW navigatiesystemen)  Hiermee heb ik het grootste nadeel van de BMW Navigator wat mij betreft belicht. Wat vind ik wel goed aan deze dure Navigator VI? De processor is in vergelijking tot de voorganger (Nav V) gelijk gebleven, wat ik op zich een vreemde keuze vind van BMW. De beeldopbouw gaat desondanks soepel en vrij snel. Herberekening gaat snel en het beeldscherm is ZEER goed af te lezen in direct zonlicht. Echt veel beter dan de BMW Navigator V!! Dit laatste blijft natuurlijk een gevoelig punt bij navigatiesystemen. Bovenstaand de opsomming van de apparatuur die ik dus gebruik op mijn RT. Het moet gezegd: het koppelen van het Nolan N-com systeem met de iPhone X en de iPhone SE gaat uitermate soepel! De apparaten worden allemaal gemakkelijk en snel herkend. Kortom: de BMW Navigator VI doet wat ie moet doen, en hij doet het goed (ondanks de vaak ondoorgrondelijke menu's!) 


Soms vraag ik mijzelf af of het veel nut heeft om deze BMW Navigator V als reserve toestel achter de hand te houden. Bij verkoop krijg je niet echt veel terug voor dit apparaat. Dat is gelijk de belangrijkste rede dat ik dit oudje niet van de hand doe. Mocht de Navigator VI het een keer begeven, wat ik niet echt snel verwacht, dan hoef ik niet op stel en sprong op zoek naar een nieuw apparaat maar kan ik (tijdelijk) terug vallen op deze versie V. Hij maakt deel uit van het luxe probleem om 2 van deze (te) dure apparaten te hebben.


Het Nolan n-com systeem gebruik ik al meerdere jaren en van de kwaliteit ben ik zeer onder de indruk. Het doet gewoon wat het moet doen en dat zonder enig probleem. Ook is het systeem keurig weggewerkt in de Nolan helm en rij je dus niet rond met een "buitenboord blok" aan je helm. Als ik telefoneer met het systeem in combinatie met de Navigator geloven mensen vaak niet dat ik op de motor zit. Verbinding is prima en verstaanbaarheid tijdens het bellen is zeer goed te noemen. Uiteraard wel even het vizier dicht doen om het windgeruis te beperken. Kortom, wat mij betreft een meer dan prima systeem voor een schappelijke prijs!!

 

Intussen heb ik mijn Nolan N102 met bluetooth 1, vervangen voor de nieuwere Nolan N104 EVO met bluetooth systeem B1. Met dit systeem kan ik de mediaspeler in de Navigator V gebruiken om tijdens het rijden een muziekje te luisteren. Het geluid hiervan is zeer goed en werkt zoals ik gewend ben van Nolan zonder haperen. Op het moment dat de telefoon gaat stopt de muziek automatisch. Wat tevens verbeterd is aan het bedieningselement aan de buitenkant van de helm zijn de knoppen om het geluid harder en zachter te zetten. Deze zijn een stuk dikker geworden waardoor ze ook met handschoenen goed te voelen en te bedienen zijn. Goed gedaan Nolan!! Ook een verbetering is het visier dat een stuk groter geworden is waardoor je het gevoel hebt dat je minder met je hoofd hoeft te draaien om alles goed te zien. Verder zit de Helm mij prima, maar dat wil niet zeggen dat dat ook voor andere rijders geldt. De pasvorm van een helm is heel erg persoonlijk en daar kan niemand je in adviseren. Passen en vooral lang genoeg op houden voordat je een beslissing neemt!


Download
Handleiding Nolan N-Com B1 bluetooth systeem
N-com B1 Bluetooth handleiding.pdf
Adobe Acrobat document 1.7 MB

Zie hier de dikke uitstekende volumeknoppen van het Nolan N-Com B1 systeem. Hierdoor is ook de ON knop duidelijk te vinden. Dit is handig wanneer je je GSM rechtstreeks met de Nolan gekoppeld hebt. In dat geval beantwoord je namelijk een oproep door op de ON knop te drukken. Dit bedieningspaneeltje is wat mij betreft een grote vooruitgang ten opzichte van de versie die bij mijn vorige helm geleverd werd, waarbij de bedieningsknoppen, vooral met handschoenen, veel moeilijker te vinden en te bedienen waren.


De microfoon en de speakers zijn keurig weg te werken in de helm. Wat wel beperkt is, is de ruimte tussen de microfoon en je mond. (tenminste in de N102 Nolan) Het is even mikken om de microfoon zo te positioneren dat het omhulsel van de microfoon niet voortdurend tegen je lippen drukt. Wat mij betreft een mini minpuntje dat gelukkig nauwelijks meer speelt bij de opvolger. Bij mijn huidige N104 speelt dit probleem dus niet meer. Het omhulsel van de microfoon "vergaat" wel en dient regelmatig vervangen te worden. 


Met behulp van het scrollwiel op de linker stuurhelft van de R1200RT en de R1250RT heb je niet alleen de mogelijkheid om te switchen tussen diverse schermen van het menu van de motor maar ook de verschillende schermen van de BMW Navigator V en / of VI. Heel handig!!