Op deze pagina stel ik informatie ter beschikking, zoals de handleidingen en links en geef mijn mening over door mij gebruikte navigatie systemen. Voor veel meer informatie en online trainingen, kijk op het YouTube kanaal van MrGPS !!
05-11-2022: Kunnen we nog de BMW Navigator VII verwachten?
Een bezoeker van deze site dropte mij een mail met bovenstaande vraag. Zelf heb ik mij deze vraag ook gesteld. Om eerlijk te zijn verwachtte ik (volgens traditie) binnen afzienbare tijd na de introductie van de Garmin Zumo XT de opvolger van de Navigator VI van BMW. Deze is tot op heden niet aangekondigd. Mijn verwachting is dat deze niet meer op de markt komt en dat BMW inzet op de doorontwikkeling van de grote TFT schermen (op de nieuwe motoren) in combinatie met de BMW connected app voor gebruik van o.a. navigatie. Gezien de ervaringen met deze combinatie tot nu toe, zal niet iedereen blij zijn met deze keuze van BMW. Geduld blijft een schone zaak. BMW is voortdurend bezig de issues met de combi TFT / app op te lossen en de mogelijkheden van de app te verbeteren. Tot die tijd zijn er natuurlijk altijd mogelijkheden om, eventueel met behulp van after-market accessoires, bijv. de Zumo XT te monteren. Gelet op de prima recensies van dit apparaat, zou dat mijn keuze zijn. Ware het niet dat mijn Navigator VI nog steeds prima functioneert. De ergernis van de veel te trage processor en daarbij ook de exorbitant hoge prijs neem ik op de koop toe. Het fantastische scherm maakt uiteindelijk weer heel veel goed!
08-03-2022: Lijst van compatibele Bluetooth headsets met een BMW Motorrad Navigator V en VI
Garmin streeft ernaar om Bluetoothcompatibiliteit te verzekeren met de meest populaire motorheadsets op de markt. (Op dit moment zou er compatibiliteit moeten zijn zolang de headset hands-free ondersteunt en een Bluetoothversie heeft van 1.1 of hoger, maar het kan niet gegarandeerd worden)
De BMW Motorrad Navigator V en VI zijn getest en geverifieerd met de volgende:
Bron: Garmin.com
Er is, zoals verwacht, een adapter op de markt gekomen om de Zumo XT op de standaard BMW RT navigator cradle te monteren. Een bezoeker van deze site tipte mij over dit product. Zijn ervaring met dit onderdeel is zeer positief! Hij omschrijft het als een goed werkende, degelijke en goed afgewerkte cradle. Ondanks dat het scrollwiel op het stuur niet werkt i.c.m. de Zumo XT verwacht ik dat veel mensen interesse zullen hebben in deze adapter. Ikzelf vind de meerwaarde van het scrollwiel in combinatie met de BMW navigator marginaal. De Zumo XT werd veelvuldig lovend beoordeeld, o.a. door MrGPS die een autoriteit genoemd mag worden op het gebied van motornavigatie. Voor degenen die niet bekend zijn met de Zumo XT: kijk naar de uitgebreide reviews van dit navigatiesysteem op het YouTube kanaal van MrGPS!
Info:
Aanvullende info: bij gebruik van de standaard releaseknop op de RT (om de Navigator van je motor los te koppelen) neem je met deze oplossing de Zumo XT inclusief de adapter als een geheel van je motor af. Het geheel kun je eenvoudig weer op de RT vast klikken zonder met kabels in de weer te hoeven gaan. Het ei van Columbus :-) De spanning krijgt de Zumo via de originele bekabeling van de cradle op je BMW. Kabels trekken is dus niet nodig!
Onderstaand enkele foto's van deze, in mijn ogen zéér geslaagde, oplossing om de Zumo XT op je RT te monteren!!
Met dank aan Jack voor zowel de info als de foto's!! (Klik op de afbeelding voor een vergroting)
Ondanks dat de BMW Navigator VI geen snellere processor heeft gekregen (dan de Navigator V) vind ik de overstap van de V naar de VI zeer de moeite waard. Wat heeft de VI een GEWELDIG scherm!! In de volle zon is de afleesbaarheid van het scherm gewoon fantastisch. Dat liet bij zijn voorganger toch héél erg te wensen over. Uiteraard had ik voor de aankoop al de nodige testen gelezen en gekeken op YT. Ik geloof direct dat TomTom beter is dan de Garmin / BMW Navigators v.w.b. de kronkelroutes. Ook vind ik TomTom qua bediening en menu's logischer opgebouwd. Ook de VI heeft mijn mening in deze niet teniet weten te doen. In de diverse Navigator VI testen wordt de werking op het gebied van de kronkelroutes als minpunt aangegeven. Toch is mijn ervaring tot nu toe niet heel slecht. Nadat ik "verdwaald" was na een wegafsluiting, heb ik een plaats ingegeven die ongeveer 20 km verderop lag. Ik werd via kleine weggetjes die ik nooit eerder gereden had (ondanks dat ik de streek goed ken) naar de desbetreffende plaats gestuurd. Vooralsnog krijgt de Navigator VI dus het voordeel van de twijfel. Ook wil ik de app: "rondreis" niet onvermeld laten. De kleine weggetjes zijn zeker niet altijd gegarandeerd maar toch heb ik via deze optie enkele leuke routes gereden. Misschien ben ik wat minder kritisch dan andere gebruikers en verwacht ik geen perfectie. Wellicht dat ik daardoor positiever ben dan de gemiddelde gebruiker. Wat ook een rol zou kunnen spelen is het feit dat er vanaf het moment dat dit apparaat op de markt kwam, diverse firmware updates zijn uitgebracht. Hoe dan ook, ik ben tevreden met mijn recente aankoop. In de loop der tijd zal ik mijn verdere ervaringen hier aanvullen. Lees in het "Dagboek" hoe ik tot deze onverwachte aankoop kwam.
10-04-2020: Update ervaringen BMW Navigator VI
Eerder kregen de kronkelroutes nog het voordeel van de twijfel na één positieve ervaring. Maar na vandaag moet ik deze mening drastisch herzien. Vandaag stond een zakelijk ritje van mijn woonplaats naar Eindhoven op het programma. Het had gewoon een snelle route moeten zijn maar ik was vergeten om de instelling bochtige wegen om te zetten naar snelste route. Ondanks deze instelling werd ik over bijna allemaal N wegen gestuurd. En laat die N wegen nu nauwelijks het predicaat bochtig verdienen. Verschrikkelijk slecht! Ik kan het niet anders zeggen. Na het lezen van en kijken naar reviews van de nieuwe Zumo XT is er in ieder geval hoop dat het ooit nog goed komt met de bochtige optie van de BMW Navigator. Bij de Zumo is het EINDELIJK dik in orde. Jammer is dat Garmin de Navigator VI niet softwarematig zal gaan upgraden zodat ook deze geschikt is om mooie bochtige routes te rijden. Nope, hiervoor zullen we moeten wachten op de Navigator VII die (waarschijnlijk) in 2021 op de markt gaat komen. Dat wachten wordt beloond met het feit dat je ook nog eens een bak geld mag uitgeven. Tsja, de aanpak van Garmin is niet de klantvriendelijkste zal ik maar zeggen. Voor nu blijf ik dus maar bij mijn huidige werkwijze: Mooie bochtige route maken via kurviger.de (ook Nederlandstalig) en deze uploaden naar de Navigator VI.
Het bestand bevat uitsluitend vaste flitspalen en dus niet de locaties waar vaker mobiele filtsers zijn waargenomen.
Let op!: in sommige landen krijg je hoge boetes of kan zelfs je navigatiesysteem in beslag worden genomen als je flitspaal waarschuwingen op je navigatie geïnstalleerd hebt. Installeren van de flitspalen is op eigen risico! Informeer vooraf hoe de regelgeving is in het land van je bestemming. De-installeren kan (net als installeren) via POI loader. Installatie handleiding vind je hier!
Onderstaande download is slechts een voorbeeld. Mocht je bestanden voor je BMW Navigator V nodig hebben of abusievelijk hebben verwijderd, neem gerust contact met mij op. Wellicht dat ik kan helpen.
Elders op deze site heb ik een oplossing voor het vergrendelen van een BMW Navigator op een R1200RT LC gepubliceerd. Door een bezoeker van deze site werd ik op een andere oplossing geattendeerd. Wat mij betreft, met afstand de mooiste oplossing: de Navigator wordt samen met de koffers via de centrale vergrendeling geblokkeerd. Zie onderstaande YouTube video's. Mail voor meer informatie / bestelling van dit systeem naar: info@oldtimers.si Foto's en montagehandleiding zijn te vinden op de website: http://www.oldtimers.si De kosten voor dit systeem bedragen 158€ incl. BTW Degene die mij op dit systeem attendeerde, heeft het besteld en er werden geen verzendkosten gerekend. Dit terwijl er wel verzendkosten op de site vermeld worden.
Blijkbaar storen meer mensen zich aan het feit dat de navigator niet via de centrale vergrendeling gelocked kan worden. Na bovenstaande oplossing geplaatst te hebben kreeg ik nog een creatieve oplossing, om een Navigator te locken via de centrale vergrendeling, gemaild door een bezoeker van deze site. Kijk hier naar de methode om dit te realiseren.
Een van de vaste bezoekers (leuk dat die er zijn) van mijn site, Lambert, stelde mij een tijdje geleden de vraag of er een oplossing is om de knop waarmee je de Navigator los koppelt te vergrendelen. Dit zodat mensen die een gratis Navigator op de kop willen tikken, deze niet met een druk op de knop achterover kunnen drukken. Ik had hier geen oplossing voor. Het antwoord op deze vraag werd door Lambert zelf aangedragen en dat wil ik jullie niet onthouden. Deze oplossing stond op een Duits RT forum en heb ik vertaald en ter verduidelijking gedetailleerder gemaakt. Klik hier voor de link naar het Duitse RT Forum. De originele foto's vond ikzelf niet al te duidelijk. Ik heb de schroef zelf (nog) niet geplaatst, maar wel duidelijkere foto's gemaakt. Uitvoering is uiteraard op eigen risico! (maar........een kind kan de was doen)
Beschrijving van de uitvoering met daaronder de foto's ter verduidelijking van deze handleiding
Wil je vervolgens je Navigator verwijderen, dan zul je het windscherm in de hoogste stand moeten zetten, vervolgens draai je de schroef (gedeeltelijk) eruit waarna de ontgrendelingsknop weer normaal functioneert.
Klik op onderstaande foto's voor de vergroting!
Klik op de foto om deze te vergroten. Klik hier om direct naar de bestelpagina van Wunderlich te gaan.
Link naar deze oplossing op de site van Wunderlich. Aansluiting van deze optie op de bestaande BMW stekkers!
De BMW Navigator VI gaat verder dan alleen het wijzen van de weg: hij laat je de magie van reizen op de motor ervaren. Het grote 5-inch display toont je de route naar rijplezier zonder grenzen. Het circulaire polarisatiefilter (CPOL) minimaliseert reflecties en verbetert het contrast. Met als gevolg optimale afleesbaarheid, ook bij direct invallend zonlicht. Op deze manier houd je altijd overzicht. De optioneel leverbare auto-montageset maakt het gebruik bovendien nog multifunctioneler, echter het toestel geeft op dat moment geen gesproken aanwijzingen. Verder bepaal je met de toonaangevende Trip-technologie zelf heel precies waar het naar toe gaat. De optionele smartphone-link voor real-time file-informatie en actuele weerberichten zorgt er voor dat je altijd bij de tijd bent.
Nieuwe wegen ontdekken:
Motorrijders willen graag hun eigen weg gaan. Daarom maakt de routeplanningssoftware BaseCamp het tot in detail uitstippelen van routes mogelijk. Een rit kan daarbij worden onderverdeeld in 30 deelroutes. Elk van deze trajecten kan wederom uit tot wel 125 shaping-punten worden opgebouwd en biedt daarmee nagenoeg oneindige individualiseringsmogelijkheden. Of wil je gewoon een eindje rijden? De functie 'bochtig traject', de nieuwe functie 'vermijd grote doorgaande wegen' en de 'functie 'Round Trip' – een 'rondje' op basis van tijd, afstand of tussenpunten – laten je kennis maken met totaal nieuwe werelden. Daarnaast biedt de OnRoute motorkaart ook uitstekende mogelijkheden om een mooie route in het toestel te berekenen. Klik hier voor meer informatie over deze OnRoute motorkaart.
Reisgids:
"Sla voor de kathedraal linksaf." De vooruitstrevende TTS-navigatiemeldingen wijzen de weg op een manier zoals ook een duopassagier zou doen. Je raakt op deze manier nooit de weg kwijt. De exacte omgevingsbeschrijving maakt gebruik van herkenningspunten zoals verkeerslichten, verkeersborden en zelfs gebouwen. Bovendien kun je met je smartphone gemakkelijk bestemmingen zoeken en deze vervolgens eenvoudig naar de BMW Navigator VI sturen.
Muziek voor je oren:
Onderweg kun je zelf de toon aangeven: dankzij de Bluetooth-technologie en de nieuwe functie 'Music Streaming' zijn alle op de verbonden smartphone opgeslagen muzieknummers te beluisteren. Je kunt ook je eigen films regisseren door compatible 'action cams' te bedienen via de navigator.
Highlights BMW Navigator VI:
Bron: WayPoint
HARDWARE (AFMETINGEN, GEWICHT, PRESTATIES)
Behuizing: Zwarte kunststof behuizing, robuust, waterdicht (volgens IPX7), benzinebestendig, schokbestendig
Afmetingen (bxhxd): 136x83,4x24 mm
Display: Kleuren TFT-touchscreen, 65.000 kleuren, witte achtergrondverlichting, ook in zonlicht goed leesbaar, automatische dag-/nachtstand
Display-formaat (diagonaal): 127 mm (5 inch)
Schermresolutie (bxh): 800x480 pixels
Bedrijfsduur batterij: Tot 4 uur, afhankelijk van gebruik en instellingen
Opladen batterij: Via boordnet van motorfiets (tijdens het rijden), via computer d.m.v. micro-USB-kabel (inbegrepen), via optionele lader, via optionele auto-montageset (met aansluiting voor sigarettenaansteker) Laadtijd: maximaal 4 uur, afhankelijk van spanningsbron
4-toets Mount Cradle: Naar keuze verkrijgbaar zonder (voor motorfietsen met navigatievoorbereiding af-fabriek) of met Mount Cradle Met waterdichte stekkerverbinding (12V) voor aansluiting op het accessoires-stopcontact van de motorfiets ‘+/-‘ (vergroten/verkleinen van kaartschaal), ‘Page’ (wisselen tussen menuscherm, kaartweergave, kompas, boordcomputer en mediaplayer), ‘Speak’ (weergave van de actuele navigatiemelding)
Zeer gevoelige GPS-ontvanger: Ja
Bluetooth-Technologie: Ja. Verbinding met Bluetooth-helm of -headset (handsfree-/headset-/A2DP-/AVRCP-/SPP-protocol) alsmede voor verbinding met Bluetooth-telefoons, data-uitwisseling tussen twee gelijkwaardige apparaten
Verbinding met boordnet van motorfiets (LIN-Bus)
Actueel bij de volgende modellen: K 1600 GT, K 1600 GTL, K 1600 GTL Exclusive, R 1200 GS (vanaf modeljaar 2013), R 1200 GS Adventure (vanaf modeljaar 2014), R 1200 RT (vanaf modeljaar 2014), meer modellen volgen. Maakt comfortabele bediening mogelijk via de multi-controller en data-uitwisseling tussen motorfiets en Navigator
PC interface
USB-aansluiting (versie 2.0, high speed), USB-aansluitkabel inbegrepen
Geïntegreerde antenne: Ja
Gewicht: 288 g
Temperatuurbereik: Bedrijfstemperatuur: -20 °C tot +55 °C Laadtemperatuur batterij: 0 °C tot +45 °C
Changes made from version 3.30 to 3.40:
Changes made from version 3.20 to 3.30:
Changes made from version 3.10 to 3.20:
Changes made from version 3.00 to 3.10:
Changes made from version 2.90 to 3.00:
Changes made from version 2.80 to 2.90:
Changes made from version 2.70 to 2.80:
Changes made from version 2.60 to 2.70:
Changes made from version 2.50 to 2.60:
Hardware (afmetingen, gewicht, prestaties)
Behuizing: Zwarte kunststof behuizing, robuust, waterdicht (volgens IPX7), benzinebestendig, schokbestendig
Afmetingen (bxhxd): 136x83,4x24 mm
Display: Kleuren TFT-touchscreen, 65.000 kleuren, witte achtergrondverlichting, ook bij opvallend zonlicht goed leesbaar, automatische dag-/nachtstand
Display-formaat (diagonaal): 127 mm (5 inch)
Schermresolutie (bxh): 800x480 pixels
Bedrijfsduur batterij: Tot 4 uur, afhankelijk van gebruik en instellingen
Opladen batterij: Via boordnet van motorfiets (tijdens het rijden), via computer d.m.v. Micro USB-kabel (inbegrepen), via optionele 220V-lader, via optionele auto-montageset (met aansluiting voor sigarettenaansteker)
Laadtijd: maximaal 4 uur, afhankelijk van spanningsbron
4-toets mount cradle: Naar keuze verkrijgbaar zonder (voor motorfietsen met navigatievoorbereiding af-fabriek) of mèt 4-toets mount cradle
Met waterdichte stekkerverbinding (12V) voor aansluiting op het accessoires-stopcontact van de motorfiets
‘+’/’-‘ (vergroten/verkleinen van kaartschaal), ‘Page’ (wisselen tussen menuscherm, kaartweergave, kompas, boordcomputer en mediaplayer), ‘Speak’ (weergave van de actuele navigatiemelding)
Zeer gevoelige GPS-ontvanger: Ja
Bluetooth-Technologie: Ja. Verbinding met Bluetooth-helm of -headset (handsfree-/headset-/A2DP-/AVRCP-/SPP-protocol) alsmede voor verbinding met Bluetooth-telefoons, data-uitwisseling tussen twee compatible apparaten
Verbinding met boordnet van motorfiets (LIN-Bus): Actueel bij de volgende modellen: K 1600 GT, K 1600 GTL, K 1600 GTL Exclusive, R 1200 GS (vanaf modeljaar 2013), R 1200 GS Adventure (vanaf modeljaar 2014), R 1200 RT (vanaf modeljaar 2014), andere modellen volgen
Maakt comfortabele bediening mogelijk via de Multi-Controller en data-uitwisseling tussen motorfiets en Navigator V
PC-interface: USB-aansluiting (versie 2.0, high speed), USB-aansluitkabel inbegrepen
Geïntegreerde antenne: Ja
Gewicht: 288 g
Temperatuurbereik:
Technische specificaties van de BMW Motorrad Navigator IV.
Technische gegevens: BMW Motorrad Navigator III
Behuizing 14,3 x 8,0 x 5,0 cm, robuust, volledig afgedicht (IPX7), brandstofbestendig, vier bedieningsknoppen Behuizing compl. met Advanced-Mount-Cradle 17,3 x 8,0 x 5,5 cm, robuust, volledig afgedicht (IPX7), brandstofbestendig, vier bedieningsknoppen op de Advanced-Mount-Cradle
Temperatuurbereik -15 °C tot 70 °C
Gewicht 420 g (zonder bevestigingsmateriaal, Advanced-Mount-Cradle)
Antenne Geïntegreerde Patch Antenne, MCX-stekker aanwezig voor externe antenne
Voeding 12/24 V, maximaal 6 Watt, 12 V-voedingskabel voor aansluiting op een boordnet-contactdoos of sigarettenaansteker (meegeleverd), netvoedingskabel voor 100-240 V, 50-60 Hz inclusief adapter voor EU of GB, optioneel: accupack met lader Aansluitingen
Bluetooth voor verbinding met WCS-1 Bluetooth intercomsysteem (handsfree-profiel),
audio-aansluiting (2,5 mm stekker) met aansluitmogelijkheid voor luidspreker en helminbouwset (optioneel) voor Systeemhelm 4 en 5, USB-aansluiting (versie 2.0, full-speed) voor PC interfacekabel (meegeleverd) voor data-uitwisseling,
infraroodpoort voor afstandsbediening.
Advanced Mount Cradle voor bevestiging op de motorfiets, met vier extra bedieningsknoppen (Zoom in/uit, Enter, Esc)
Beeldscherm aanraakgevoelig beeldscherm (Touchscreen), hoge resolutie 8 Bit 256 kleuren TFT-LCD, 8,4 x 4,5 cm, automatische achtergrondbelichting door lichtsensor (met dag- en nachtmodus), 454 x 240 pixels, contrastrijk en gereduceerde refectie, brandstofbestendig
Geïntegreerde dataopslag Vooraf geïnstalleerd met alle Europese detailkaarten, installatie van extra detailkaarten mogelijk
GPS functies GPS Ontvanger GPS kwaliteitsontvanger Phase Trac 12™ voor parallelle ontvangst van maximaal 12 satellieten GPS-registratietijden Koud ca. 45 Seconden Warm ca. 15 Seconden AutoLocate™ Bij goede satellietontvangst ca. 2 minuten GPS-prestaties Actualiseringsrate 1/seconde, continu GPS-Nauwkeurigheid positie < 15 Meter, 95 % typisch (nauwkeurigheidsverlies op 100 m² DRMS komt overeen met de Selective Availability van het Ministerie van Defensie van de USA) GPS-Snelheid 0,05 m/s continu Dynamiek 6 g
Software functies Navigatie Turn-by-turn routenavigatie met akoestische en optische routeaanwijzingen; afstemming op kortere tijd, kortere weg of vogelvlucht mogelijk; automatisch herberekenen bij het verlaten van de route
Kaartweergave 3-dimensionaal, 2-dimensionaal (rijrichting-georiënteerd of noordwaarts georiënteerd)
Menutalen taal van de menu’s in het Duits, Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Deens, Nederlands, Zweeds, Fins, Hongaars, Tsjechisch, Noorweegs, Portugees, Pools, Sloveens, Turks, kroatisch, Slovaaks en Grieks Spraakaanwijzingen spraakaanwijzingen in het Duits, Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Deens, Nederlands, Zweeds, Fins, Noorweegs en Portugees
Spraakaanduiding Text-to-Speech (met noemen van de straatnamen) of voorafgaand (Prerecorded)
Reiscomputer tripcomputer met actuele snelheid, vier afzonderlijk werkende trip-kilometertellers, gemiddelde bewegingssnelheid, gemiddelde en maximale snelheid, rijtijd, tijd in stilstand, totaaltijd
Kaartmateriaal geïntegreerde basiskaart voor Europa met snelwegen, secundaire wegen en belangrijke routes; MapSource™ European City Navigator op DVD en voorgeïnstalleerd in het apparaat (bevat detailkaarten van Europa plus POIs zoals restaurants, hotels, winkelcentra, bezienswaardigheden, garages, BMW Motorrad Informatie zoals bijvoorbeeld BMW Motorrad dealers, Enduropark Hechtlingen en klantenservice etc.), verder kaartmateriaal is via een USB-verbinding in het apparaat te laden.
Productinformatie BMW Motorrad Navigator III
Gegevens-registratie afgelegde weg (Tracklog) individueel configureerbaar naar verstreken tijd of gereden route, maximaal 10.000 Tracklog-punten, 50 routes met elk maximaal 250 waypoints, maximaal 2.000 waypoints, op te slaan in een intern Flash-geheugen, geen geheugenbatterij noodzakelijk Routeopslagcapaciteit tot 50 routes met elk maximaal 250 waypoints, tot maximaal 2.000 waypoints met naam en grafisch symbool Track-registratie registratie van de gereden route met tot maximaal 10.000 punten, configureerbaar naar verstreken tijd of gereden route Kompasfunctie aanduiding van de gereden windstreek, of de richting naar het volgende waypoint inclusief afstand en tijd tot het volgende waypoint, snelheid
MyRoute - App
Download via de diverse app stores
Garmin Mapsource (upgrade versie)
Download gratis op de Garmin site
MapSource is gratis te downloaden bij Garmin, maar als je dat daar vandaan haalt dan lukt het installeren niet. Die download is namelijk een update-versie. Garmin heeft dat gedaan om je te dwingen eerst een product te kopen waar MapSource wordt bijgeleverd.
Maar niet getreurd: waar een wil is, is een omweg:
methode 1: download hier of hier de versie van je eigen keuze (voorkeur voor versie 6.15.6, zie hierboven bij punt 18); daar zit geen installatie-programma bij, uitpakken in de directory c:\garmin\ en met de hand een shortcut op de desktop zetten; klaar is klara
methode 2: het installatieprogramma van Garmin controleert niet of er een oudere MapSource versie op je pc staat, maar controleert alleen of er een verwijzing in het windows-register aanwezig is (wordt door Garmin programma's aangebracht). Installeer dus eerst (gratis) BaseCamp (dat is wel een volledige versie) en download daarna vanaf de Garmin site MapSource. Kun je ook BaseCamp en MapSource met elkaar vergelijken. BaseCamp kun je eventueel daarna de-installeren, MapSource blijft dan functioneren.
YouTube kanaal Luc (motorvideo's)
© 2015 - 2023 Luc Horbach